інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Маніпулювання ринком та боротьба з інсайдом в Росії

А.Савін

Незаконне використання інсайдерської інформації та маніпулювання цінами на фінансовому і товарному ринках є актуальною проблемою, оскільки ці явища справляють негативний вплив на розвиток економіки.

Інвестори, які незаконно використовують інсайдерську інформацію, мають неправомірну перевагу над іншими інвесторами, у результаті чого вчасно купуючи й продаючи акції, шахраї отримують величезний прибуток. І все це відбувається за рахунок коштів сумлінних інвесторів. При цьому в період кризи фінансовий ринок став ще більш вразливим у частині маніпулювання цінами й використання інсайдерської інформації – обсяги торгів знизилися й стало легше маніпулювати цінами.

Новий закон про кримінальну відповідальність за маніпулювання цінами
Донедавна не існувало ефективного механізму боротьби з інсайдерами, незважаючи на те, що упродовж останніх десяти років проводилась активна робота над розробкою законопроекту на цю тему. Слабкий захист прав інвесторів є однією з головних причин, чому російський фінансовий ринок дотепер належить до категорії, що розвивається, та до нерегульованих ринків за оцінками Міжнародної організації комісії із цінних паперів (ІOSCO). Це у свою чергу впливає на залучення іноземних інвестицій в економіку Росії, особливо у період економічної кризи. До останнього часу маніпулювання фінансовим ринком залишалося практично безкарним через відсутність законодавчої бази. У кращому разі Федеральна служба з фінансових ринків (ФСФР) могла позбавити шахраїв ліцензії професійного учасника ринку цінних паперів, але й цей захід використовувався ФСФР в одиничних випадках. Втім, безкарність інсайдерів більшою мірою пов'язана навіть не з прогалинами у законодавстві, а з пасивною реакцією ФСФР на незаконні дії інсайдерів та маніпуляторів.
Значним кроком для боротьби з неправомірним використанням інсайдерської інформації й маніпулюванням ринком став Федеральний закон № 241-ФЗ від 30 жовтня 2009 року, який з 14 листопада 2009 року впровадив кримінальну відповідальність за новий склад злочинів на ринку цінних паперів. Серед нового складу злочинів необхідно окремо виділити статтю 185.3 Кримінального кодексу «Маніпулювання цінами на ринку цінних паперів». Під це поняття підпадають дії, у результаті яких підвищується, знижується й підтримується вартість цінних паперів, попит на них або обсяг торгів цінними паперами. Відповідальність маніпуляторів за новим законодавством передбачає штраф від 300 тисяч рублів до шести років позбавлення волі. До включення вищевказаної статті до Кримінального кодексу за маніпулювання цінами на ринку цінних паперів була передбачена лише декларативна адміністративна відповідальність. Застосовувалася вона рідко й встановлені мізерні штрафи у розмірі від трьох до п'ятисот тисяч рублів не були заходом відповідальності, здатної зупинити несумлінних інвесторів.
Два інших види дій, які згідно з Законом № 241-ФЗ, визначаються карним злочином, «порушення порядку обліку прав на цінні папери» і «перешкоджання здійсненню або незаконне обмеження прав власників цінних паперів» повинні знизити активність рейдерів, тому що до цього основна частина учасників рейдерських атак притягалася до цивільно-правової, а не до кримінальної відповідальності. Рейдерів можна було притягнути до кримінальної відповідальності тільки за такими статтями Кримінального кодексу як шахрайство, підробка документів, крадіжка.
Учасники ринку сподіваються, що впровадження кримінальної відповідальності за маніпулювання ринком цінних паперів, зіграє хоча б превентивну роль щодо несумлінних інсайдерів. Поточна статистика використання чинних статей Кримінального кодексу, які передбачають відповідальність за зловживання при емісії цінних паперів і злісне відхилення від надання інвесторові або контролюючому органу інформації, показує вкрай неефективну роботу правоохоронних органів з цими складами злочинів. За останні кілька років кількість порушених за цими статтями кримінальних справ не перевищує двох десятків, при тому, що з них до судового розгляду дійшли далеко не всі справи. Це пов’язано як з недостатнім професіоналізмом органів внутрішніх справ, так і з відсутністю ефективної допомоги з боку ФСФР.

Законопроект про протидію інсайду
17 квітня 2009 р. Держдума РФ прийняла у першому читанні проект Федерального закону №145626-5 «Про протидію неправомірному використанню інсайдерської інформації та маніпулюванню ринком», розробкою якого ФСФР займалася з моменту свого створення. Відмінною рисою законопроекту є те, що проблему захисту від зловживань інсайдерів та осіб, які маніпулюють ринком, він вирішує комплексно – його дія поширюється як на фінансовий (включаючи валютний), так і на товарний ринок.
У чому ж новизна законопроекту і як він буде захищати інвесторів? У проекті закону дається визначення поняття інсайдерська інформація, відсутнього до цього часу, та вводиться правовий режим його використання. ФСФР пропонує розуміти під інсайдерською інформацією точні та конкретні відомості, які не були розкриті, поширені або надані, у тому числі складають комерційну, службову та іншу таємницю, доступ до якої має визначене коло осіб (інсайдери), і розкриття, поширення або надання цих відомостей може зробити суттєвий вплив на ціни фінансових інструментів або товарів. Існуючі у законодавстві визначення службової інформації, використання службової інформації на ринку цінних паперів та осіб, що мають у розпорядженні службову інформацію, не відповідають суті інсайдерської проблеми, тому впровадження поняття «інсайдерська інформація» назріло давно.
Крім того, законопроект визначає коло інсайдерів і встановлює заборону на використання інсайдерської інформації при здійсненні операцій. Передбачається, що учасники ринку цінних паперів будуть вести списки інсайдерів, і здійснювати заходи щодо виявлення й запобігання незаконного використання інсайдерської інформації. ФСФР надаються нові повноваження щодо виявлення та запобігання правопорушень, пов'язаних з використанням інсайдерської інформації, включаючи право вимагати надання документів та інформації, право проводити перевірки, одержувати пояснення, направляти розпорядження про усунення порушень, припиняти дію або анулювати ліцензії на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів. Якщо виникне потреба здійснення оперативно-розшукових заходів щодо виявлення правопорушень, законопроект передбачає механізм залучення ФСФР органів внутрішніх справ, включаючи проведення загальних перевірок.
До маніпулювання ринком Законопроект відносить низку дій, до яких, зокрема, належать поширення через ЗМІ (у тому числі електронні), інформаційно-телекомунікаційні мережі загального користування (включаючи Інтернет), будь-яким іншим способом неправдивих відомостей, здатних вплинути на ціну, попит або пропозицію фінансового інструмента чи товару, або обсяг торгів. Це положення Законопроекту викликало великий резонанс у багатьох засобах масової інформації, тому що до кримінальної відповідальності за формальними ознаками могли бути притягнуті головний редактор, редакція ЗМІ, які розповсюдили помилкові відомості. Реакція цілком зрозуміла, адже ЗМІ, які розповсюджують інформацію, як правило, не знають про хибність таких відомостей. ФСФР пішла назустріч у цьому питанні й уже внесла відповідні корективи до законопроекту, які встановлюють залучення ЗМІ до відповідальності тільки за навмисне поширення інформації. Проте, з метою підвищення ефективності нового закону повністю з-під чинності закону ЗМІ не були виведені.
Слід зазначити, що у законопроекті не передбачені конкретні санкції за незаконне використання інсайдерської інформації та інші порушення, передбачені законопроектом. У цей час законопроект перебуває у стадії підготовки до другого читання в Держдумі РФ. Прийняття закону про інсайдерську інформацію та його ефективне застосування з боку ФСФР та органів внутрішніх справ може стати одним з ключових факторів для віднесення Росії до категорії держав з регульованим фінансовим ринком, що підвищить кредитний рейтинг Росії та посилить конкурентоспроможність національного фінансового ринку.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"