інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Боротьба з інсайдом та маніпулюванням ціну Росії та США

А.Савін

Незаконне використання інсайдерської інформації й маніпулювання цінами на фінансовому й товарному ринках – актуальна проблема для будь-якої країни, оскільки ці явища справляють вкрай негативний вплив на розвиток економіки. Незаконно використовуючи інсайдерську інформацію, інвестори мають неправомірну перевагу над іншими учасниками ринку, у результаті чого, вчасно купуючи й продаючи активи, шахраї отримують величезний прибуток. І все це відбувається за рахунок коштів сумлінних інвесторів. У період кризи фінансовий ринок стає ще більш уразливим щодо маніпулювання цінами й використання інсайдерської інформації – обсяги торгів знижуються і стає легше маніпулювати цінами.

Значним кроком у боротьбі з неправомірним використанням інсайдерської інформації й маніпулюванням ринком у Росії став Федеральний закон від 30 жовтня 2009 р. № 241-ФЗ, що з 14 листопада 2009 р., який запровадив кримінальну відповідальність за нові склади злочинів на ринку цінних паперів.
Серед уведених у Кримінальний кодекс РФ (далі – КК) нових складів злочинів необхідно окремо виділити ст. 185.3 КК РФ "Маніпулювання цінами на ринку цінних паперів". Під це поняття підпадають дії, у результаті яких підвищується, знижується й підтримується ціна цінних паперів, попит на них або обсяг торгів ними. Відповідальність маніпуляторів згідно нового законодавства РФ передбачає штраф від 300 тис. руб. до 6 років позбавлення волі. До введення цієї статті в Кримінальний кодекс за маніпулювання цінами на ринку цінних паперів була передбачена всього лише декларативна адміністративна відповідальність, що застосовувалася рідко. Установлені в КоАП РФ мізерні штрафи в розмірі від 3 до 500 тис. руб. не були мірою, здатною зупинити несумлінних інвесторів.
Два інших склади карних злочинів: "Порушення порядку обліку прав на цінні папери" й "Запобігання здійсненню або незаконне обмеження прав власників цінних паперів", введених Законом № 241-ФЗ, повинні знизити активність рейдерів, тому що до цього основна частина учасників рейдерських захоплень залучалася до цивільно-правової, а не до кримінальної відповідальності. Залучити рейдерів до кримінальної відповідальності можна було тільки за такими статтями Кримінального кодексу, як шахрайство, підробка документів, крадіжка. Учасники ринку сподіваються, що введення кримінальної відповідальності за маніпулювання ринком цінних паперів зіграє хоча б превентивну роль щодо дій несумлінних інсайдерів.

Залучення інсайдерів до відповідальності в Росії та США
Поточна статистика використання чинних статей КК РФ, що передбачають відповідальність за зловживання при емісії цінних паперів і злісне відхилення від надання інвесторові або контролюючому органу інформації, показує низьку ефективність роботи правоохоронних органів із цими складами злочинів. За останні роки кількість відкритих по цих статтях кримінальних справ не перевищує двох десятків, і далеко не всі з них доведені до судового розгляду. Це пов'язано як з недостатнім професіоналізмом органів внутрішніх справ, так і з відсутністю ефективної допомоги з боку держрегулятора.
Федеральна служба з регулювання фінансового ринку (ФСФР) неодноразово заявляла про випадки маніпулювання цінами на російському ринку, але було доведено тільки два епізоди незаконного використання інсайдерської інформації. Так, у листопаді 2007 р. клієнта компанії "Норд Капітал", кіпрську Palmarіs Holdіng Lіmіted, було викрито в маніпулюванні цінами на акції РІТЕК. Компанія виступала покупцем і продавцем акцій одночасно, за рахунок чого котирування РІТЕК злетіли більш ніж на 30%. За підсумками перевірки ФСФР направила брокерові Palmarіs приписання призупинити виконання доручень останньої на здійснення угод. До Palmarіs ніяких санкцій застосовано не було.
Другий випадок пов'язаний з компанією "Ричброкерсервис", акції якої за місяць подорожчали на 80% завдяки маніпулюванню цінами її співробітників. І цього разу маніпулятори не були притягнуті до відповідальності, а негативним наслідком стало лише виключення акцій РБС із обігу в РТС і на біржі "Санкт-Петербург".
Ще одним показовим випадком є спроба Федеральної комісії з цінних паперів Росії в середині жовтня 2003 р. знайти незаконних інсайдерів серед гравців ринку російських єврооблігацій. Ціни цих паперів досягли свого піку за 35 хвилин до оголошення новини про присвоєння Росії інвестиційного рейтингу агентством Moody's. Аналогічний випадок відбувся в 2004 р., коли був зафіксований ріст російських цінних паперів й облігацій буквально за 15 хв. до офіційного оголошення агентства Moody's про підвищення рейтингу Росії. Ще однією гучною справою стала перевірка ФСФР в 2007 р. угод з паями інтервального пайового інвестиційного фонду "Піоглобал – індекс ММВБ" на фондовій біржі ММВБ, котирування яких на початку року виросли на 1000%. У всіх перерахованих випадках ФСФР не вдалося довести маніпулювання цінами учасниками ринку цінних паперів.
У США Комісія з цінних паперів і бірж (SEC) щорічно розслідує більше 50 пов'язаних з інсайдом справ і реально залучає до кримінальної відповідальності несумлінних учасників ринку. Так, наприклад, у січні 2008 р. був винесений вирок вихідцеві з Росії, що працював аналітиком інвестиційного банку Goldman Sachs, Євгенію Плоткіну, який визнав себе винним у 8 епізодах незаконного використання інсайдерської торгівлі, зокрема при купівлі акцій Reebok перед злиттям з Adіdas Salomon AG, а також у протиправному використанні інформації із друкарні Busіness Week. Євгеній Плоткін був засуджений до позбавлення волі на 4 роки й 9 місяців з умовою виплатити на користь держави штраф у розмірі 6,7 млн дол. Якби Плоткін не визнав свою вину, американський суд міг винести рішення про позбавлення його волі на 165 років.
У жовтні 2009 р. SEC порушила кримінальну справу проти 52-річного американського мільярдера (559 місце в списку найбагатших людей світу за версією журналу Forbes) і основного акціонера найбільшого хедж-фонду Galleon Group Раджа Раджаратнама й колишнього директоpa McKіnsey & Co Аніла Кумара, які при торгівлі цінними паперами використали інсайдерську інформацію з таких компаній, як Іntel, ІBM, Google, AMD. Загальна кількість обвинувачуваних по цій справі досягла 19 осіб. Серед співучасників Раджаратнама – топ-менеджери Іntel, ІBM, AMD й eBay, юристи, аналітики, трейдери. За даними SEC, прибуток Galleon Group від угод з використанням інсайдерської інформації склав приблизно 33 млн дол. Аналітики вважають, що ФСФР і російським органам внутрішніх справ варто взяти приклад з SEC і ФБР, які змогли не тільки впровадити в хедж-фонд свого агента-трейдера, але й досягли визнання й співробітництва зі слідством у справі 5 підозрюваних, включаючи колишнього директора консалтингової компанії McKіnsey & Co. Розгляд справи SEC vs Galleon Management призначено на 2 серпня 2010 р., без сумніву, всі учасники інсайдерської торгівлі будуть притягнуті до суворої відповідальності.

Законопроект про протидію інсайду
17 квітня 2009 р. Держдума РФ прийняла в першому читанні проект Федерального закону № 145626-5 "Про протидію неправомірному використанню інсайдерської інформації й маніпулюванню ринком", розробкою якого ФСФР займалася з моменту свого створення. Відмінною рисою законопроекту є комплексне вирішення проблеми захисту від зловживань інсайдерів та осіб, що маніпулюють ринком. Його дія поширюється як на фінансовий (включаючи валютний), так і на товарний ринок.
У чому ж новизна законопроекту і як він буде захищати інвесторів? У проекті закону дається визначення інсайдерської інформації, відсутнє в чинному законодавстві, і вводиться правовий режим її використання. ФСФР пропонує розуміти під інсайдерською інформацією точні й конкретні відомості, які не були розкриті, поширені або надані, а також дані, що складають комерційну, службову й іншу таємницю, доступ до якої має певне коло осіб (інсайдери), розкриття, поширення або надання яких може зробити істотний вплив на ціни фінансових інструментів або товарів. Існуючі в законодавстві визначення службової інформації, її використання на ринку цінних паперів та осіб, що володіють службовою інформацією, не відповідають суті інсайдерської проблеми, і введення поняття "інсайдерська інформація" назріло давно.
Крім того, законопроект визначає коло інсайдерів і встановлює заборону на використання інсайдерської інформації при здійсненні угод. Передбачається, що учасники ринку цінних паперів будуть вести списки інсайдерів і здійснювати заходи щодо виявлення й запобігання незаконного використання інсайдерської інформації. ФСФР наділяється новими повноваженнями щодо виявлення й запобігання правопорушень, пов'язаних з використанням інсайдерської інформації, включаючи право вимагати надання документів й інформації, право проводити перевірки, одержувати пояснення, направляти приписи про усунення порушень, припиняти дію або анулювати ліцензії на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів. Якщо буде потреба здійснення оперативно-розшукових заходів щодо виявлення правопорушень, законопроект передбачає механізм залучення ФСФР органів внутрішніх справ, включаючи проведення загальних перевірок.
До маніпулювання ринком законопроект відносить ряд дій, до числа яких, зокрема, входить поширення через ЗМІ (у тому числі електронні), інформаційно-телекомунікаційні мережі загального користування (включаючи Інтернет) або іншим шляхом неправдивих відомостей, здатних вплинути на ціну, попит або пропозицію фінансового інструмента чи товару або на обсяг торгів. Це положення законопроекту викликало великий відгук у багатьох засобах масової інформації, тому що до кримінальної відповідальності за формальними ознаками можна залучати головного редактора, редакцію засобу масової інформації, що поширив помилкові відомості. Реакція цілком зрозуміла: ЗМІ, що розміщують подібну інформацію, як правило, не знають про неправдивість таких відомостей. ФСФР пішла назустріч у цьому питанні й уже внесла відповідні корективи в законопроект, які встановлюють залучення ЗМІ до відповідальності тільки за навмисне поширення інформації. Проте з метою підвищення ефективності нового закону повністю з під чинності закону ЗМІ не були виведені.
Слід зазначити, що в законопроект не закладено конкретних санкцій за незаконне використання інсайдерської інформації й інші порушення, передбачені законопроектом. Імовірно, вони будуть окремо уведені в Кримінальний кодекс РФ і КоАП уже після прийняття законопроекту. У цей час проект закону перебуває в стадії підготовки до другого читання в Держдумі РФ. Прийняття закону про інсайдерську інформацію і його ефективне застосування з боку ФСФР та органів внутрішніх справ на думку експертів може стати одним із ключових факторів для віднесення Росії до категорії держав з регульованим фінансовим ринком, що підвищить її кредитний рейтинг і підсилить конкурентоздатність національного фінансового ринку.
© 2003-2010  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"