інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Оподаткування дивідендів та процентних доходів у Республіці Кіпр

О.Соколова

Республіка Кіпр, на думку аналітиків, є головною офшорною юрисдикцією для українських капіталів. Саме тому режим оподаткування доходів компаній, які тут зареєстровано, представляє практичний інтерес для українських підприємців та урядовців.

Оподаткування дивідендів та інших доходів
22 жовтня 2009 року було прийнято Закон (далі – Закон) про внесення змін у Закони «Про прибутковий податок Республіки Кіпр» і «Про спеціальний внесок на оборону». Необхідно підкреслити, що внесені новим Законом поправки носять ретроактивний характер. Нові норми будуть застосовуватися щодо всього 2009 фінансового року починаючи з 1 січня 2009 року.
Оподаткування дивідендів
Дивіденди, що одержуються компанією-резидентом Кіпру, звільнені від податку на прибуток, однак обкладаються спеціальним збором на оборону за ставкою 15%. Законом внесено зміни до переліку умов, при дотриманні яких дивіденди, отримані кіпрською компанією від компанії, що є податковим резидентом іншої держави, можуть бути звільнені від збору на оборону. Тепер для звільнення від збору на оборону достатньо дотримання всього двох умов:
- доходи від інвестиційної діяльності (пасивні) становлять не більше 50% доходів компанії, яка виплачує дивіденди;
- ставки податків, які застосовуються щодо прибутків компанії, що виплачує дивіденди в країні, резидентом якої вона є, не повинні бути «суттєво нижчими» податкових ставок, застосовуваних на Кіпрі; згідно з роз'ясненнями податкової служби Кіпру «суттєво нижчою» буде податкова ставка від 5% і нижче.
Вимога про володіння компанією, що одержує дивіденди не менше 1% капіталу компанії, що розподіляє дивіденди, скасоване.
Таким чином, від спеціального збору на оборону не будуть звільнені дивіденди, виплачувані компаніями, орієнтованими на одержання пасивних (інвестиційних) доходів і стосовно яких застосовуються знижені ставки оподаткування.

Оподаткування процентів
Процентний дохід кіпрської компанії може обкладатися як податком на прибуток, так і спеціальним збором на оборону. Правила оподаткування в цьому випадку залежать від віднесення процентного доходу до активної або пасивної категорії. Процентний дохід у рамках звичайної комерційної діяльності компанії буде класифікований як активний дохід і підлягає оподаткуванню тільки податком на прибуток за ставкою 10%. Звичайною комерційною діяльністю буде діяльність банків, лізингових компаній або компаній, що фінансують інші компанії у рамках однієї групи. Норма, згідно з якою податкова база може бути зменшена на суму витрат, здійснених «повністю й винятково» для одержання таких доходів, залишилася без змін.
Будь-який інший процентний дохід, що не виникає у рамках звичайної комерційної діяльності компанії (наприклад, відсотки, отримані по банківському рахунку), є пасивним доходом. До набрання чинності Законом 50% пасивного процентного доходу (з урахуванням витрат) обкладалися податком на прибуток за ставкою 10%, при цьому спеціальний збір на оборону за ставкою 10% стягувався з усієї суми такого процентного доходу. Після внесення законодавчих змін пасивний процентний дохід обкладається тільки спеціальним збором на оборону (10% на всю суму доходу). Таким чином, ефективна ставка податку зменшується в середньому на 5%.

Оподаткування у рамках колективних інвестиційних схем
У новій версії законодавства встановлено, що відсотки, одержувані КІС, тепер обкладаються тільки податком на прибуток за ставкою 10% і звільнені від спеціального збору на оборону. Раніше дана норма застосовувалася податковими органами на практиці, однак не була закріплена законодавчо. При цьому необхідно відзначити, що знижена ставка спеціального збору на оборону (3% замість 15%) стосовно дивідендів, що розподіляються КІС, буде застосовуватися тільки по відношенню до фізичних осіб, які є податковими резидентами Кіпру.
Таким чином, нововведення не носять глобального характеру, доповнюючи вже діючі норми. Зрозуміло, період апробації нових норм у законодавстві на практиці ще має бути, однак уже зараз можна відзначити, що нововведення в законодавстві націлені на створення більш сприятливого податкового режиму для платників податків.

Висновок
Законодавчий досвід Республіки Кіпр у податковій сфері, у тому числі в контексті останніх правових законодавчих інновацій, практично ще раз доводить, що між державою та платником податків можуть бути сформовані партнерські відносини, що сприятливо позначаються на інвестиційному кліматі. Важливо підкреслити, що найближчим часом інших суттєвих змін у законодавстві Кіпру не планується, що гарантує певну стабільність у подальшому використанні кіпрських компаній для ефективного податкового планування.
© 2003-2010  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"