інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
IPO та SPO на російському фондовому ринку

Ф.Філіна

За оцінками експертів, операції публічного (IPO) та приватного (SPO) розміщення акцій принесли російським компаніям в 2011 році близько $10 млрд. Очевидно, що перша половина року була більш вдалою, а в другому півріччі зниження суверенних рейтингів низки розвинених країн, криза в Європі та ослаблення позицій найбільших банків завдали сильний удар по цьому ринку, і, за винятком IPO інтернет-компаній на Заході, кількість розміщень було мінімальним. Саме тому більшість компаній свої надії покладають на 2012 рік.

Торік 10 російських компаній проводили IPO, причому найбільший обсяг припав на зарубіжні майданчики: 5 угод було організовано на LSE, 3 на ММВБ-РТС і жодної на NASDAQ та Deutsche Boerse. Найбільшою операцією російської компанії було IPO Yandex, який залучив у ході розміщення $1,3 млрд. Останнє 2011 року IPO російської компанії на Лондонській біржі пройшло в грудні – Polymetal International ($770 млн).

На думку аналітиків, значна частина минулих розміщень проходила ближче до нижньої межі. І якщо в першому півріччі скасування розміщень частіше було пов’язане з низькою оцінкою акцій (і бажанням сторони, що продає, отримати більш високу вартість), у другому півріччі більшість розміщень було скасовано через несприятливу кон’юнктуру на ринку.

Рік був не самим вдалим для IPO. Багато компаній, що анонсували свої розміщення раніше, в силу різних причин відмовилися від IPO або відклали його на деякий термін. Більше десяти компаній відклали розміщення через несприятливу фондову кон’юнктуру, але сподіваються провести в 2012 році. Серед них можна назвати «Русал», «Євросєть», холдинг «Вертольоти Росії», аерокомплекс «Домодєдово», СУЕК, Челябінський трубопрокатний завод, а також IPO 7% акцій Ощадбанку, заплановане у формі ADR на акції банку.

Стан ринку можна оцінити по простому індикатору, а саме – спостерігаючи за розвитком ситуації навколо майбутнього IPO оператора найпопулярнішої соціальної мережі в світі Facebook Inc. Ця молода компанія розраховує отримати в ході IPO дуже високу оцінку, що перевищує $100 млрд, і ретельно вибирає час, наближаючись до прийняття рішення про проведення IPO в період з квітня по червень 2012 року. За деякими даними, організатором публічного розміщення Facebook стане інвестиційний банк Goldman Sachs, який, мабуть, і підбере найбільш сприятливий період кон’юнктури фондових ринків для успішного проведення IPO. Загалом, останнім часом ринок для IPO був не дуже сприятливим, а «вікно можливостей» для виходу компаній на IPO гравці ринку чекають наступного року.

Якщо говорити про фінансові організації, то для них зараз не час для публічних виходів: ціни на банки перебувають на мінімальному історичному рівні, а європейські банки мають відчайдушну потребу в новому капіталі, що створює переважання пропозиції над попитом. З іншого боку, активна допомога банкам з боку ЄЦБ (на відміну від держав, банки в грудні отримали фактично необмежений ліміт ліквідності і вже задіяли близько 500 млрд євро трирічних ліній ЄЦБ) дозволить послабити тиск на фінансовий сектор і виведе його з-під загрози кризи.

Тим не менш, програми кількісного пом’якшення мають обмежений вплив на макроекономіку, тому перспективи ринку IPO будуть більше залежати від макроекономічної кон’юнктури. Якщо економіка Єврозони не скотиться в рецесію, в США продовжиться економічне зростання, а економіка Китаю залишиться на траєкторії стабільного і високого зросту, у ринку будуть хороші перспективи для нових розміщень.

Деякі аналітики стверджують, що розміщення фінансових компаній можна оцінити як подвиг, такою складною виявилася ринкова кон’юнктура. Найбільш успішним IPO у фінансовому секторі можна назвати розміщення акцій «Номос-банку», яке пройшло за гарною ціною і вклалося в терміни, після яких ринки переживають погіршення кон’юнктури. Серед найбільш помітних вторинних розміщень було SPO банку ВТБ ($3,3 млрд), хоча по вартості акції цього банку з моменту першого розміщення провалилися вдвічі.

Із запланованих розміщень фінансових компаній на 2011 рік можна відзначити ВТБ, Номос-банк та Ощадбанк, при цьому останній так і не продав 7,6% своїх акцій. Розміщення Номос-банку пройшло досить вдало, але акції не відрізняються достатньою ліквідністю, а погіршення ситуації на фінансових ринках у другому півріччі привело до значних втрат, пов’язаних з торговельними операціями. Тому, з погляду динаміки після розміщення, навряд чи можна говорити про успішне розміщення для інвесторів і у випадку з Номос-банком. Поки зберігається інтрига навколо розміщення Ощадбанку, і тепер вона перенесена на 2012 рік. Ця угода поки залишається більш цікавою, ніж все інше.

Говорячи про IPO, експерти у категорії вдалих називають, швидше, високотехнологічні компанії. Наприклад, IPO «Яндекса», яке відбулося в травні 2011 року. За 16,3% від статутного капіталу «Яндекс» отримав понад $1,3 млрд, за перший день торгів курс акцій виріс більш ніж на 55%. Капіталізація компанії була оцінена в більш ніж $8 млрд. Це, безумовно, гідний результат.

Нестабільна стабільність

Отже, можна відзначити тенденцію до тривалої та всебічної підготовки компаній до проведення IPO, а також ретельного вибору відповідного моменту часу для успішного IPO. Проте, враховуючи той факт, що на фінансових ринках і банківському секторі знову нестабільність, а ризики фінансового сектора в Китаї поки оцінити складно (хоча вони й існують), розраховувати на високий попит на акції банківських установ поки не доводиться.

Спостерігається деяке розчарування інвесторів у акціях російських ритейлерів. Так само, як і у всьому світі, інвесторам, в першу чергу цікаві російські інтернет-компанії, у них хороші перспективи. З іншого боку, до завершення виборів у березні 2012 року інвестори продовжать обережно ставитися до російських гравців через збільшення ризиків політичної нестабільності та зростаючий протестний рух.

Якщо турбулентність на світових фінансових ринках продовжиться і банки будуть зазнавати утиску, акції російських банків також не знайдуть попиту, тому з їх приводу особливого оптимізму немає. Ймовірно, зараз не найкращий час для виходу на ринок акціонерного капіталу, а ось нові боргові емісії російських банків цілком можуть отримати попит на міжнародних і внутрішньому ринках.

З одного боку, проблеми європейських банків не характерні для найбільших російських гравців, з іншого, якщо економічна ситуація буде надалі погіршуватися, то і російські банки будуть почувати себе гірше. Зараз Ощадбанк передбачає період після березня 2012 року як найбільш вірогідний для розміщення своїх акцій. І якщо внутрішні ризики після президентських виборів у значній мірі скоротяться, зовнішні ринки можуть і не дозволити провести розміщення. Вихід на IPO для великої російської компанії, як правило, означає її попередню реструктуризацію, а це довгий і не завжди однозначний процес. Експерти не вважають, що справжня ситуація на світових ринках сприятлива для подібних дій.

Технічні деталі

Все більше інвесторів розуміють, що IPO проводяться за високими цінами, і часто вартість акцій компаній після розміщення знижується. Так що довіра до цього інструменту вже серйозно підірвана – занадто багато було на ринку невдалих прикладів проведення IPO, після яких компанії дешевшали в рази. На думку більшості експертів, за винятком інтернет-компаній, ринок деякий час продовжить стагнувати, так як основою для серійного успіху IPO є попереднє зростання на вторинному ринку акцій, а його поки що не видно.

Стратегічні інвестиції, як і раніше, будуть залишатися досить популярною формою інвестування: фонди хоча і ослаблені підсумками 2011 року, але готові пред’явити високий попит на привабливі активи. Приватні розміщення, на відміну від IPO, мають свої переваги і недоліки, проте в ході SPO компаніям-емітентам складніше отримати завищені оцінки вартості акцій. На ринку SPO працюють дуже кваліфіковані інвестори, тому попит на неякісні активи на ньому отримати складно. Інша справа – народні IPO, в ході яких можна продати велику кількість паперів низькокваліфікованим приватним інвесторам.

На думку експертів, такі інструменти як приватні та публічні розміщення будуть затребувані завжди. Компанія сама визначає, який інструмент їй краще підходить, виходячи з багатьох факторів. Але ось у випадку збереження складної ситуації на фондових ринках, IPO навряд чи буде найбільш затребуваним інструментом. Знайти серйозного стратегічного інвестора цікавіше, ніж провести IPO, оскільки компанія отримує надійного і зацікавленого партнера, який буде сприяти розвитку спільних проектів, зокрема, можливо, і за допомогою своїх технологій. Хоча, з іншого боку, поява нового акціонера може привести до втрати, частково, незалежності, оскільки всі плани з розвитку компанії доведеться обговорювати з новим компаньйоном. Тому відповісти на питання, що буде більш затребуваним, складно, це багато в чому залежить від настрою акціонерів.

При цьому, поки що не спостерігається помітного прогресу в питанні розміщення російських компаній на внутрішньому ринку – більшість із них віддає перевагу IPO у Лондоні. В 2010-2011 роках нову популярність одержали розміщення на Гонконгській фондовій біржі. Розміщення відразу в Росії і на зарубіжних майданчиках може бути найбільш вигідним з точки зору інвесторів та ліквідності паперів. Компаніям зручніше розміщуватися на Заході, в тому числі через структури власності російських ВАТ, яка в основному включає офшорні та європейські холдингові компанії. До того ж бізнес, як правило, ведеться на кількох російських компаніях з консолідацією результатів на закордонному холдингу, що полегшує проведення IPO за кордоном і ускладнює його в Росії. З точки зору інвестиційного клімату та захисту прав інвесторів Росія поки не розглядається як надійна альтернатива західних майданчиків, і тому набагато простіше залучити інвесторів розміщенням в Європі і США, а не проводити його на ММВБ-РТС.

З іншого боку, є великий незадоволений внутрішній попит на акції банківського сектора, оскільки в ньому варіантів для інвестицій досі небагато. Розміщення банків можна назвати одиничними, багато гравців роздумують над IPO роками, але так і не вирішуються на цей публічний крок. Так що залишається побажати банківському ринку побільше розміщень, успішних та різних.

© 2003-2012  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"