інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Російський ринок факторингових послуг*

Російський факторинг переживає золоті часи – з раніше екзотичного, мало кому відомого продукту, він активно використовується у повсякденній фінансовій діяльності фінансових організацій. Ринок зростає швидкими темпами, причому не тільки великий бізнес, а й середній та малий можуть спробувати цю послугу. Розширюється і географічне охоплення ринку – факторинг все більше іде в регіони. Однак міжнародний факторинг, як і раніше, складає менше 1% російського ринку.

За експертними оцінками, у минулому році російський факторинговий ринок зріс майже на дві третини. За останніми даними Асоціації факторингових компаній (АФК), в 2011 році він становив 750 млрд рублів, що на 63% більше порівняно з 2010 роком (показник 2008 року – 602 млрд рублів). Факторингом скористалися понад 4 500 компаній при розрахунках з 14 600 покупцями.
Цікаво, що і поквартальна статистика демонструє приблизно подібні темпи зростання. З початку 2011 року обсяг російського ринку факторингу щокварталу збільшується в середньому на 200 млрд рублів. В III кварталі 2011 року обсяг російського ринку факторингу виріс до рекордних 227 млрд рублів (+65% до II кварталу 2011 року), перевищивши аналогічний показник 2010 року на 88,8%. Однак динаміка IV кварталу 2011 року стала негативною у порівнянні з 3 кварталом, внаслідок зростання ставок фондування у вересні-жовтні і негативного зовнішнього фону. За оцінками АФК, навіть інерція 4-го кварталу дозволить перевищити динаміку зростання ринку факторингу минулого року (+53% до 2009 року).
На результати другого півріччя вплинули зниження рівня ліквідності та закриття алкогольного ринку для факторингу. При цьому аналітики відмічають, що зниження рівня ліквідності зробить політику банків відносно надання послуг факторингу більш обачною.
Зниження рівня ліквідності в економіці в 2011 році може стати каталізатором серйозних проблем як для окремих факторів, так і для всього ринку. В період бурхливого зростання ринку фактори не сформували запас міцності. Беручи на себе більш високі ризики, фактори не закладали в ставку адекватну премію за ризик.
Обсяг створених резервів з 1 липня 2010 року по 1 липня 2011 року виріс на 4%, а обсяг портфелів за цей же період збільшився у два рази. Погіршення платіжної дисципліни дебіторів через зниження рівня ліквідності потребує термінового додаткового створення резервів, до якого фактори не готові.
У першому півріччі 2011 року ринок факторингу виріс на 80%, тоді як в першому півріччі 2010 року – лише на 16%. Ціною такого зростання стало погіршення якості активів факторів і падіння маржинальності факторингу.
Тиск надлишкової ліквідності на початку 2011 року спричинив погіршення цінової конкуренції та пом’якшення ризик-менеджменту. Факторинговий ринок зростав швидше номінального ВВП у першому півріччі 2011 року (20%).

Найбільші гравці подвоюють прибуток і портфель
Найважливіші фінансові показники учасників ринку – обсяг прибутку та розмір портфеля факторингових операцій – за минулий рік майже подвоїлися. Так, банк «Петрокоммерц» збільшив чистий прибуток в 1,9 рази, на стільки ж збільшивши свій факторинговий портфель. А розмір факторингового портфеля НФК виріс в 2011 році майже в 2 рази і досяг 11,7 млрд рублів. Приріст портфеля був забезпечений за рахунок якісного розвитку системи продажів компанії в 22-х ключових регіонах Росії, підвищення швидкості бізнес-процесів і гнучкості системи ризик-менеджменту, а також пропозиції унікальних рішень для задоволення складних потреб – від покупки дебіторської заборгованості постачальників великого покупця до «оптового» фінансування дебіторської заборгованості.
Така картина показова для найбільших ринкових гравців. Розмір факторингового портфеля групи НОМОС-Банку в 2011 році виріс навіть в 5 разів і досяг 6,583 млрд рублів, а обсяг фактично наданого фінансування під поступку грошової вимоги склав 14,754 млрд рублів.
Розподіл ринку в 2011 році серед найбільших гравців дає наступні цифри: «Промсвязьбанк» має 20% ринку, «ВТБ-Факторинг» і Альфа-банк – по 12% ринку, «Петрокоммерц» – 8%, НФК – 7%, інші учасники в сукупності – 41%.
Внутрішній факторинг з регресом, як і раніше домінує серед видів факторингу – майже 70%, внутрішній факторинг без регресу займає 24,46%, внутрішній факторинг без фінансування – близько 5%.
Конкуренція зосереджена переважно в ціновому сегменті: більшість факторів досі не залишають спроб відвоювати частку ринку демпінгом. Вихід на ринок факторів з числа найбільших приватних банків поступово «виштовхує» конкуренцію на більш якісний рівень. Кооперація зусиль найсильніших гравців позитивно вплине як на стратегію ціноутворення, так і на розвиток ринку факторингу в цілому.
Список найбільших російських факторів залишається незмінним вже довгий час.
В топ-10 рейтингу факторів за темпами приросту обсягів відступних вимог, складеного агенцією «Експерт РА» в 2011 році, входять «Промсвязьбанк», «ВТБ Факторинг», Альфа-банк, банк «Петрокомерц», банк «Національна Факторингова Компанія», «НФК-Преміум», «ТрансКредитФакторинг», Газпромбанк, «ГПБ-Факторинг», «БСЖВ Факторинг», Юнікредит Банк і Металінвестбанк.
При цьому більшість експертів вважають, що пальму першості все ж слід вручити «ВТБ Факторингу»: за останній рік ця організація, що яскраво «вистрілила» в 2010 році, доклала максимум зусиль, щоб «підім’яти» під себе ринок, а ще не вивірена до кінця річна статистика завжди відрізняється деякою неточністю.
Правда, «ВТБ Факторинг» прямо звинувачують в ціновому демпінгу: при середній ставці на ринку в 12-16% (на порівнянних ринкових сегментах) «ВТБ Факторинг» весь минулий рік активно заманював клієнтів, опускаючи ставки в деяких випадках майже вдвічі – аж до 8%!
Деякі аналітики стверджують, що те, що робить ВТБ – це навіть не факторингові операції, а швидше беззаставні, ломбардні кредити, що порушує всі принципи факторингу, який складається з 2-3 традиційно визначених послуг.
Факторинг завжди був дорожчим за банківський кредит, а тепер найбільший гравець налаштовує клієнтів на те, що все може бути навпаки! Все це дає негативні інформаційні сигнали клієнтам – їх очікування за умовами угоди стають явно неадекватними.
Аналітики прямо заявляють, що за всім цим напевно стоїть глобальна стратегія завоювання ринку, що спирається на величезний фінансовий потенціал материнської структури ВТБ. Така шалена експансія можлива лише за рахунок накачування дуже великими грошима – державними грошима, доступними ВТБ і розміщеними на короткострокових рахунках.
У 2012 році «ВТБ Факторинг», швидше за все, повинен стати загальновизнаним лідером, захопивши солідну частку ринку. Протистояти такому тиску можна лише, різко збільшивши якість роботи з клієнтами, чого поки що не спостерігається. У такому ж ціновому демпінгу, проте меншою мірою, звинувачують і Альфа-банк, і «Промсвязьбанк».

Перспективи-2012
Фактори виділяють наступні тенденції розвитку ринку в поточному році:
- Більша увага приділятиметься клієнтській роботі – залученню, утриманню, виробленню індивідуальних рішень в рамках факторингового обслуговування, спробам виміряти якість послуг, що надаються.
- Ризик-менеджмент великих факторів буде переналаштований на прискорення, уніфікацію і спрощення «запуску» нових клієнтів, знижуватиметься кількість обов’язкових для надання ліміту документів.
- Фактори відзначають подальше підвищення грамотності клієнтів (факторинг vs. кредит) і лояльності дебіторів (інтерес до реверсивним схемами, збільшення відстрочення) – як у Центральній Росії, так і в регіонах.
- Регіональні фактори скромніше оцінюють потенціал зростання ринку, при цьому розраховують на подвоєння власних показників. Великі федеральні гравці більш оптимістичні у прогнозах і не відокремлюють свої показники від загальноринкових.
Найбільший потенціал фактори вбачають у регіональному розвитку, прийняття ризиків сегмента МСБ, впровадження електронного документообігу (завдяки новому закону про електронний цифровий підпис).
Що ж чекати від нового року? Експерти переконані: бурхливе зростання ринку продовжиться, хоча, напевно, і не такими різкими темпами як в 2011 році – на 30-50%.
НОМОС-банк навіть більш оптимістичний, оцінюючи ймовірний обсяг обороту ринку факторингу до кінця поточного року до 1,2-1,3 трлн рублів. Проте, це можливо лише за відсутності значних шокових потрясінь на ринку, спровокованих економічними або політичними чинниками.

Від екзотики до традиційного фінансового інструменту
Виділяючи зміни, що відбуваються на ринку, аналітики говорять про кілька ключових точок. По-перше, йде перегляд самої концепції факторингу – якщо раніше він вважався кредитом «останньої надії», нині він все більше розглядається як нормальний фінансовий інструмент, що дозволяє підприємству диверсифікувати ризики і збалансувати ліквідність.
По-друге, фактори, які раніше працювали лише з великим бізнесом, все більше йдуть в середній і навіть малий.
До того ж, розширюється регіональна мережа діяльності: фактори, які традиційно працювали в Москві, Санки-Петербурзі та декількох інших великих містах, йдуть у провінцію.
Змінюється і структура факторингових операцій: частка безрегресного факторингу значно зростає.
Безрегресний факторинг несе в собі менше ризиків для клієнтів, адже платіжні ризики контрагентів постачальника бере на себе фактор. Але при цьому зростають ризики у самого фактора, а отже, збільшується вартість його послуг.
Однак зростанню процентних ставок заважає посилення конкуренції на ринку. В цілому ж, як відзначають аналітики, ставки за операціями поступово знижуються, умови обслуговування покращуються.
Як правило, факторингом користуються торгові компанії. Але все частіше на інструменти фінансової логістики, у тому числі факторинг, звертають увагу компанії, що займаються виробництвом певної продукції, які також стурбовані отриманням прибутку в повному обсязі і якомога швидше, оскільки існують ключові питання торгівлі: як надати відстрочку покупцям, якщо гроші потрібні зараз?
Як і в якому обсязі відвантажувати продукцію новим покупцям?
Як встежити за постійно зростаючою дебіторською заборгованістю?
І це не повний список нагальних питань, з якими щоденно стикається керівник, наприклад, комерційної служби.
Ринок факторингу все більше перетворюється в зрілу складову фінансового ринку і сприймається багатьма клієнтами як один із можливих, а в деяких випадках єдиним прийнятним джерелом фінансування. У разі відсутності гострих кризових ситуацій, ринок в 2012 році виросте на 20-25%, рівень конкуренції збільшиться і повернеться до екстремальних значень початку 2011 року. Якщо кризові явища будуть проявлятися, то ринок буде жити при середній конкуренції.
Деякі експерти вважають, що тенденції, які намітилися в 2010 році, продовжилися у 2011. За їх оцінкою, клієнти дедалі більше розуміють актуальність послуги, бо є можливість обійти тривале очікування платежів від дебіторів і тим самим збільшити обороти бізнесу. А дебітори стають лояльнішими, розуміючи вигоди від застосування продукту (головною з яких є можливість користуватися безкоштовними кредитними ресурсами). Фактори продовжують працювати в напрямку охоплення дебіторів найрізноманітніших галузей, раніше не характерних для ринку.
Клієнти і дебітори, які давно користуються факторингом, пред’являють банкам свої потреби в розширенні продуктової лінійки, що їм пропонується, а саме – в безрегресному і міжнародному факторингу, та різних схемах реалізації продукту.
Що ж потрібно фактору, щоб успішно конкурувати на ринку? Експерти запевняють, що запорукою успіху має бути дотримання низки важливих принципів: гнучкість підходів, клієнтоорієнтованість, технологічність внутрішніх процесів і конкурентні ставки.
Вони відзначають, що кількість і якість послуг повинна підвищуватися, а якість операційної роботи має рости за рахунок автоматизації та оптимізації бізнес процесів.

* За матеріалами Асоціації факторингових компаній
© 2003-2012  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"