інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Боргова криза в Європейському Союзі*

Протягом останніх трьох років боргова криза поширилася по всьому європейському континенті. П'ять з 17-ти країн Європейського Союзу отримують фінансову підтримку від своїх сусідів. Це Греція, Ірландія, Португалія, Іспанія та Кіпр. Словенія, Італія і з деякими застереженнями Франція також поступово скочуються в кризу і стають потенційними кандидатами (принаймні, перші дві країни) на отримання фінансової підтримки стабілізаційного фонду.

В обмін на мільярдні кредити проблемні країни обіцяли провести реформи і дотримуватися жорсткого курсу економії. Хто з них та як виконував свої обіцянки?

Ірландія
Ірландія стала першою в Європі країною, яка поринула в кризу і отримала фінансову допомогу. Велика ймовірність, що і подолає кризу вона також першою.
У листопаді 2010 року Ірландія звернулася по допомогу до стабфонду – після того, як на ринку нерухомості утворилася і луснула величезна бульбашка і банківський сектор країни похитнувся. Рівень безробіття досягнув 15%. Протягом одного року премія за ризик по десятирічних облігаціях зросла з 7,0% до 10,62%. Дефіцит бюджету зріс на 32% по відношенню до ВВП. Європейський Союз та МВФ прийшли країні на допомогу і надали кредит в розмірі 67,5 млрд євро.
За рахунок значного скорочення заробітних плат, зниження рівня прожиткового мінімуму і більш низьких орендних плат, країна покращила свої показники. Зарплати з початку кризи впали в середньому на 6,3%, а у виробничих галузях на всі 42%. Підсумок: Ірландія нарощує експорт товарів і послуг на 9,5% у порівнянні з докризовим рівнем. На міжнародному ринку великим попитом користуються медичні препарати та медична техніка, а також продукти харчування з Ірландії. Згідно з прогнозами в 2013 році економіка повинна показати зростання приблизно в 1,1%.
Однак Ірландія ще не подолала кризу. Внутрішня кон'юнктура, як і раніше, проблемна сфера. Багато ірландців через бульбашку на ринку нерухомості – в боргових лещатах. Рівень безробіття перевищує 14%. Борги продовжують зростати. У 2012 році вони досягли 8,3% ВВП. Критики дорікають уряду в тому, що застосовуються недостатні заходи економії в державному секторі.
Між тим, в суспільстві і серед політиків ведеться дискусія про те, чи слід продовжувати курс жорсткої економії. До 2014 року планується заощадити 30 мільярдів євро. Ірландська спілка підприємців IBEC вважає, що скорочення бюджету зважаючи на слабкий внутрішній попит має бути не більше, ніж заплановані 3,6 млрд євро.
Незважаючи на побоювання, в 2012 році Ірландія повернулася на фінансовий ринок.
Були випущені трьохмісячні облігації обсягом 500 млн євро і виплачені проценти (1,8%). Повним звільненням від проблеми це назвати не можна, але зроблено перший крок.

Іспанія
За даними Європейського центрального банку (ЄЦБ), поліпшення економічної ситуації в цій країні в найближчій перспективі не передбачається. Єврокомісія і ОЕСР налаштовані песимістично. Відповідно до їхніх прогнозів, економічна міць країни знизиться в наступному році на 1,4%, що в три рази перевищує прогнози іспанського уряду.
Ситуація на ринку праці залишається драматичною. Згідно з прогнозами ЄС і ОЕСР, рівень безробіття зросте з 25% у 2012 році до більш ніж 26% – у 2013 році. 52% іспанців у віці від 16 до 24 років залишаються без роботи. До початку кризи Іспанія надала притулок великіф кількість мігрантів. Зараз вони повертаються до себе на батьківщину. З початку 2011 року 810 тис. іноземців покинули Іспанію. 120 тис. іспанців вирішили спробувати щастя в іншій країні. Однак реформа ринку праці проходить дуже повільно.
Для підтримки іспанських банків в кінці минулого року було виділено 37 млрд євро. Згідно з прогнозом ЄС, Іспанія в 2014 році за рівнем дефіциту бюджету випередить інші країни ЄС, в тому числі Грецію, і вийде на перше місце.
Експортний сектор економіки – єдина сфера, в якій спостерігається поліпшення. Через зниження заробітних плат Іспанія підвищила свою конкурентоспроможність. Вперше з 1998 року було досягнуто профіциту торгового балансу. При цьому, щоправда, певну роль зіграло також те, що Іспанія імпортує досить мало товарів. Будівельна сфера, обвал якої чотири роки тому спровокував кризу, як і раніше лежить в руїнах.
Без допомоги ЄЦБ іспанцям доведеться робити важкий вибір між запитом фінансової допомоги і виходом з єврозони.

Кіпр
Протягом довгого часу ця острівна держава з населенням у 800 тис. осіб і ВВП в розмірі 18 млрд євро була занадто малою, щоб хтось серйозно переймався її проблемами. Але ситуація змінилася, коли країни євро і Кіпр обговорили питання про порятунок ціною в мільярди євро.
Головний біль європейців викликають, в першу чергу, кіпрські банки. Внаслідок відсутності інвестицій у них утворилися гігантські фінансові прогалини. Приблизно чверть виданих ними кредитів була призначена грецьким підприємствам. Крім того, кіпрські банки володіють великою кількістю грецьких держоблігацій. В кінці минулого року МВФ оцінював грецькі борги – причому як держави, так і приватних осіб – перед кіпрськими банками в 29 млрд євро, що майже в півтора рази перевищувало річний ВВП Кіпру. Чи будуть ці кредити коли-небудь повернуті – під великим сумнівом. Перші банки вже зараз перебувають на межі катастрофи. Експерти вважають, що Кіпру потрібні як мінімум 10 млрд євро на рекапіталізацію своїх банків.
Крім того, Кіпр відмовляється від проведення будь-яких реформ і шукає підтримки з боку Росії, замість того щоб приєднатися до західноєвропейських стандартів.
На даний момент Кіпр отримав від Росії кредит у розмірі 2,5 мільярдів євро під 4,5% річних. Дані російського Центробанку, свідчать про те, що росіяни активно використовують острівну державу для відмивання грошей і ухилення від сплати податків.
Проводити заходи економії керівництво цієї країни не збирається, не дивлячись на те, що дефіцит бюджету у 2012 році склав 5,3% від ВВП. Державний борг, у свою чергу, перевищив 13,5 млрд євро, що відповідає 76,5% ВВП. Тим не менш, Кіпр завзято відмовляється від політики жорсткої економії. В останньому звіті МВФ становище Кіпру оцінюється як «вразливе і таке, що викликає значні побоювання».

Греція
Економіка Греції протягом п'яти років звалилася більше ніж на 20%. У 2013 році очікується подальше зниження на 4,2-4,5%. Безробіття сягнуло рекордного показника в 25,4%. Ситуація в країні залишається вибухонебезпечною. Профспілки закликають до масових протестів і зміни поточного курсу. Уряд не користується популярністю в суспільстві, так само як і правляча коаліція в парламенті.
Багато чого ще належить зробити в плані реалізації структурних реформ. Показовий приклад так званих «закритих професій». Кількість лікарів, аптекарів, архітекторів, таксистів і адвокатів дуже обмежене. У діалозі з профспілками держава визначає, кому і де дозволено займатися тією чи іншою діяльністю, а кому ні, і які повинні бути відповідні тарифи. У більш ніж 80 професіях в Греції немає ніякої конкурентної боротьби.
У рейтингу інвестиційної привабливості Світового банку Греція знаходилася за підсумками 2011 року на 100-му місці, набагато нижче Іспанії та Італії, які також страждають від боргової кризи, і всього лише на одну сходинку вище Папуа-Нової Гвінеї. Світовий банк налаштований критично: отримання дозволу на будівництво займає в Греції занадто багато часу, реєстрація фірм занадто забюрократизована, а кредити видаються недостатньо прозоро.
На регіональному та місцевому рівні посади роздаються відповідно до кольору партійного квитка. Професійні якості співробітників відступають на другий план. У Греції чиновники складають майже 25% економічно активного населення – це абсолютний рекорд серед усіх європейських країн. Але про скорочення їх кількості не йде навіть мови.
За даними міністерства фінансів, грецький державний борг у кінці 2012 року становив 340,6 млрд євро. Це майже 170% від ВВП, і цифра постійно зростає.

Португалія
Мешканці південно-західної частини єврозони проявили себе найбільшими реформаторами серед усіх країн-боржників. Керівництвом країни був вироблений більш гнучкий підхід до питань оплати праці та робочого часу, були спрощені норми звільнення співробітників – і за рахунок цього був також знижений дефіцит бюджету. Завдяки зростанню експорту та скорочення імпорту уряду вдалося практично збалансувати торговий баланс. Дефіцит бюджету різко скоротився з 10% від ВВП в 2010 році до 5% у 2012 році.
Крім того, був прийнятий новий закон про конкуренцію, стали суттєво ліберальнішими норми працевлаштування в багатьох професіях. Спостерігалися успіхи і на житловому ринку, який вдалося значно перегулювати. Прямі витрати на оплату праці були знижені. Середньостатистична оплата праці в Португалії, складала 12,10 євро на годину, приблизно на 40% нижче, ніж у сусідній Іспанії. Рейтингові агентства і Європейська комісія хвалять Португалію.
Однак кон'юнктура як і раніше залишається негативною. Португальські підприємства потерпають від постійного скорочення обсягів збуту на внутрішньому ринку, в Іспанії, яка є основним споживачем португальських товарів, і в інших країнах єврозони. За оцінкою португальського центрального банку, національна економіка в 2013 році знизиться ще на 1,6%. Безробіття досягло рекордних 15,9% і, як очікується, в 2013 році виросте до 16,4%. Серед молоді безробіття вже складає близько 40%.
Населення країни спокійно реагує на кризу. Акції протесту, які переростали в масові заворушення, були радше винятком. Замість того, щоб виходити на вулиці, португальці все частіше вирушають шукати щастя за кордон.
Офіційної статистики немає, але аналітики підрахували, що в 2011 і 2012 році від 200 до 250 тис. громадян залишили країну. У більшості випадків це висококваліфіковані фахівці. Португалії загрожує «витік мізків».
У січні 2013 року Португалія отримала черговий транш допомоги від ЄС, ЄЦБ і МВФ у розмірі 2,5 млрд євро. Таким чином, сума вже наданої їй допомоги сягнула 64 млрд євро, що складає близько 80% від 78 млрд євро, обіцяних Лісабону в 2011 році. Багато спостерігачів вважають, однак, що країні знадобиться більше часу і грошей на остаточну санацію своєї фінансової системи. Більшість країн-членів єврозони, втім, готові до такого розвитку подій – у випадку, якщо Португалія продовжить реформи.

Італія і Франція
Досі Італії і Франції вдавалося впоратися з кризою власними зусиллями. Уряд Італії вивів країну на правильний шлях.
Починаючи з 2014 року, роль «боргового гальма» має виконати збалансований бюджет, ПДВ вже був підвищений, а податкові пільги скасовані.
Податки на розкіш та нерухомість повинні принести казні додаткові 10 млрд євро. Завдяки приватизації державний бюджет отримає ще 15 млрд євро.
Крім того, підвищено пенсійний вік для працівників, правила звільнення співробітників були спрощені. Завдяки цим зусиллям, гроші поступово повертаються в країну. Як наслідок, скоротилися запозичення італійських банків в ЄЦБ.
Що стосується Франції, то її державний борг перевищує 90% від ВВП та продовжує зростати. Понад 3 млн французів не мають роботи, що складає більше 10% працездатного населення країни. Серед молоді безробіття досягло 25%.
Хоча національна економіка як і раніше розвивається, вже в 2013 році зростання, швидше за все, припиниться. Якщо вірити прогнозам, то країна наближається до рецесії.
Причини цього різні. Якщо на момент введення євро в 1999 році Франція за прямими витратами на оплату праці трохи відставала від Німеччини, то зараз вони перевищують витрати її східного сусіда на цілих 25%.
Мінімальний розмір оплати праці, гарантований законом, постійно підвищувався і становить зараз 9,19 євро на годину або 1400 євро на місяць. За цими показниками Франція є лідером Європейського Союзу.
Французька надто щедра соціальна система, наріжними каменями якої є гарантований захист від звільнення, 35-годинний робочий тиждень і дев'ятитижнева відпустка, є для президента країни та уряду священними. Однак багато французів вже не підтримують таку політику. Згідно з останніми опитуваннями, суттєво зросла кількість прихильників партій, що стоять як на крайніх правих, так і на крайніх лівих позиціях.

* За матеріалами WirtschaftsWoche Heute.
© 2003-2013  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"