інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Можливості та перспективи використання технології мобільного безконтактного платежу*

Технологія безконтактного мобільного платежу NFC (Near Fіeld Communіcatіon) – це технологія бездротового обміну даними між пристроями, що знаходяться на відстані до 20 сантиметрів. Два пристрої з NFC-мікросхемами достатньо наблизити один до одного для того, щоб вони змогли обмінюватися інформацією. У якості застосування цієї технології можна назвати електронне особове посвідчення, електронні ключі (від автомобіля, будинку, офісу, готельного номера), одержання довідкової інформації з електронних дошок. Однак найбільш перспективною сферою використання NFC є електронні платежі.
Саме це застосування лягло в основу ініціативи «Pay by mobіle» («Сплачуй мобільним»), яку з 2007 року активно розвиває GSM Assocіatіon (GSMA), що представляє 800 операторів мобільного зв'язку у 219 країнах світу.
Мобільний пристрій з NFC-чіпом є пластиковою платіжною карткою з розширеними можливостями. Ці можливості містять у собі інтерфейс користувача, за допомогою якого власник мобільного апарата може підтвердити або відхилити оплату, ввести необхідні банківські дані для здійснення транзакції та проконтролювати історію платежів.
Уявімо, що майбутнє вже настало, ми маємо мобільний телефон, що підтримує NFC, а в супермаркеті на кожній касі встановлено термінали для приймання безконтактних платежів. Підходимо до каси й вивантажуємо продукти на конвеєр. Касир проводить покупки через сканер і просить нас піднести телефон до платіжного терміналу. На екрані мобільного пристрою з’являється інформація про суму покупок, а можливо навіть повний список продуктів із цінами та інформацією про знижку. Потім необхідно ввести PIN-код, щоб підтвердити оплату та дочекатися появи повідомлення «Платіж прийнято».
Переваги мобільного платежу в порівнянні з оплатою за допомогою пластикової картки:
Оплата здійснюється швидше. Обмін даними за технологією NFC відбувається миттєво, решта залежить від покупця.
Операцію контролює не касир, а покупець. Останній не віддає свою картку, не хвилюється, що непорядний співробітник перепише собі її номер і навіть CVV-код, який деякі емітенти друкують прямо на пластику.
Для продавця використання NFC також дає низку переваг:
Оплата здійснюється швидше. За даними аналітиків п’ятисекундне прискорення обслуговування на касовому терміналі у Mcdonald's означає додаткові 20 млн. доларів прибутку компанії.
Зручність покупця – це лояльність покупця. А лояльність покупця – це потенційний прибуток продавця.
Якщо NFC не витіснить пластик повністю, буде більше способів приймання платежів. Використання безконтактної оплати поряд з готівкою й пластиком розширює можливості одержання коштів від клієнта.

Прогнози
Широка підтримка NFC основними гравцями ринку дозволила аналітикам зробити сміливі прогнози відносно майбутнього цієї технології. Згідно із прогнозами дослідницької компанії Junіper Research, ринок NFC-пристроїв набере сили у 2011 році. Очікуваний обсяг платежів досягне 30 млрд. дол. США. Інша компанія, ABІ Research, склала прогноз щодо кількості NFC-сумісних мобільних пристроїв: на думку аналітиків, їх число досягне 100 мільйонів уже в 2012 році.

У світі
Слід зауважити, що NFC – це вже не стільки технологія майбутнього, скільки сьогодення. Високотехнологічна Японія впровадила NFC у різних галузях ще у 2007 році.
Мобільні платежі приймає низка японських кафе та ресторанів. Серед них і Mcdonald's: абоненти мобільного оператора NTT Docomo можуть сплачувати свої покупки в цій мережі безконтактним методом. Деякі автозаправні станції в Японії також задіяли безконтактні платежі. Є інформація й про те, що японські таксі планують взяти на озброєння NFC.
Проекти, реалізовані в інших країнах, дозволяють говорити про широкомасштабне тестування цієї технології.
Barclaycard і Orange у Великій Британії вирішили використовувати NFC для продажу квитків. В Іспанії темою мобільних платежів зайнялися Nelofonіca і Sermepa, а в Італії Telecom Іtalіa і ATM Mіlan Transport operator. Досвід впровадження NFC також отримали Китай, Австрія та Німеччина.
Newsweek у свій ТОП-10 трендів розвитку технологій додав і мобільні платежі. «Справжній старт» цього тренду, що отримав від видання назву «телефон, який є заміною гаманцю», може відбутися вже в поточному році. І в якості «першої ластівки» відмічаються інвестиції Nokia в Obopay на суму 35 млн. дол., направлені спеціально на розвиток мобільних платежів. Поки що на американському ринку є лише декілька біллінгів, що дозволяють приймати незначну оплату на інтернет-сайтах. Однак, як вважають аналітики, до повномасштабного розвитку біллінгових сервісів у США ще дуже далеко. Це пояснюється складнощами американського ринку та величезною кількістю «підводних каменів», через що робота на них є дуже ризикованою.

В Україні
Тему оплати за допомогою NFC в Україні освоює система мобільних та Інтернет-платежів «ПлатиМО!». Ця система розвивається на основі НСМЕП (Національної Системи Масових Електронних Платежів), яка підтримується Нацбанком.

Ложка дьогтю
Активні дебати про необхідність практичного застосування NFC тривають вже кілька років. Незважаючи на широку підтримку з боку гравців ринку, впровадження технології відбувається з відставанням від оптимістичних прогнозів. Статті у ЗМІ з тезами «NFC – це круто!» змінюються незрозумілими відгуками. Технологія має низку переваг у порівнянні з існуючими платіжними інструментами, однак є причини, що гальмують її широке використання.
Причина 1. Конфлікт інтересів банку та мобільного оператора. І ті, й інші хотіли б контролювати NFC-платежі. Крім того, ведуться дискусії щодо того, хто, кому й за що повинен сплачувати в рамках нової бізнес-моделі: хто повинен оплатити банку випуск NFC-чіпа, чи повинен оператор стягувати з клієнта комісію за мобільні платежі.
Причина 2. Розвиненість карткової інфраструктури є основною перешкодою NFC. На думку аналітиків компанії Celent, банки у свій час витратили чимало зусиль на те, щоб оплата пластиком стала реальністю, і серйозно вважають, що мобільні платежі не збільшать їхній прибуток, а, відповідно, немає сенсу витрачати гроші на впровадження нової технології.
Причина 3. Курка не з'являється раніше яйця, а яйце – раніше курки. Цей жартівливий логічний парадокс став серйозною перешкодою в історії розвитку мобільних платежів. Учасники ринку чекають, коли з'явиться інфраструктура, а вона не з'явиться, поки її не підтримають учасники ринку.

Висновок
Про безконтактну оплату за допомогою Bluetooth багато писали, говорили, прогнозували. Bluetooth є, а технологія бездротових платежів на його основі «не пішла» у маси. Про технологію NFC, яка багато в чому виправила недоліки попередника, також багато писали, говорили, прогнозували. Віз поки що на тому самому місці, хоча є надії на те, що він рухатиметься.
NFC – це не революція, а цілком закономірна стадія розвитку електронних платежів. Еволюція – це довгий процес, тому миттєвого поширення NFC-пристроїв очікувати не слід. Якщо в описі мобільного телефону, що купується споживачем, заявлена підтримка NFC, це означає, що він може одним з перших відчути переваги нової технології. Але не раніше, ніж прийде її час.

* За матеріалами Простобанк Консалтинг
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"