інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Сучасні реалії та тенденції на ринку грошових переказів

С.Айріян

Останні 10-12 місяців стали періодом кардинальних змін на цьому ринку. Їх суть лежить не тільки і не стільки в чисельних показниках, а в зміні всієї філософії ринку грошових переказів, зміну самого поняття грошових переказів та початку відходу від винятковості схеми «банк-клієнт». Закумульовані на ринку технічні інновації перетворилися в чітко виражені технологічні прориви, які дали сегменту нові канали для відправлення грошей, зробили його вже невід'ємною частиною сфери електронних платежів. Була пройдена та точка «неповернення», коли можна було провести чітку межу між ними та грошовими переказами. У зв'язку з цим, кажучи про сучасний стан ринку грошових переказів, ми повинні відзначити не стільки зростання обсягів та кількості клієнтів, скільки нове розуміння самого ринку та свіжих напрямів, насамперед таких як мобільні перекази, перекази через інтернет, нові інформаційні носії у вигляді карт та багато іншого. Інтеграція зі сферою електронних платежів та іншими високотехнологічними напрямками стала головним драйвером ринку грошових переказів останнього року. Цей сектор почав активно шукати і завойовувати все нові сфери, у тому числі і ритейлерові мережі. Грошовий переказ стає частиною одного загального інформаційно-технологічного кластеру, де переплетені різні суміжні області бізнесу.

Однією із площин, що відображають цю нову реальність, став рух ринку в бік «віртуалізації» сервісів, в напрямку відходу від класичного способу відправлення коштів («операціоніст – клієнт»).

Якщо говорити про рітейлерові мережі, то вони стали привабливими для операторів насамперед завдяки масовості, їх зростаючої популярності, зручністю розташування і тому, що технічна база рітейлерів дозріла для інтеграції з компаніями, що здійснюють фінансові операції, якими, зокрема, є грошові перекази.

Цей сектор ринку свого часу вніс вагомий внесок у розвиток іншого продуктового зрізу: терміналів. Вони, в свою чергу, дали зелене світло безконтактному способу відправлення грошей.

Підійшовши до терміналу, клієнт знаходить потрібну опцію на екрані, вводить необхідні для відправки коштів дані, вставляє готівку в купюроприймач і все: процедура завершена. Відсутність людського чинника, черг і зайвих формальностей, абсолютна перевага за чисельністю та щільністю – все це зробило термінали одним з найпопулярніших каналів відправлення.

Якщо говорити в термінах оборотів, то при зростанні «класики» темпами в 20-30% річних, а рітейлу – 60%, обсяги переказів по терміналах демонструють збільшення на сотні відсотків.

Багаторазове зростання обсягів втілило в собі всі переваги, які давали термінали: від швидкості до зручності. Термінали, довівши свою ефективність та завоювавши довіру клієнтів, миттєво вийшли за межі простих торгових центрів. Підземні переходи, залізничні та аеровокзали, великі торгові центри, кінотеатри і т.п. – усі вони практично відразу стали майданчиками для розміщення терміналів. За ними вийшли і грошові перекази, давши новий аспект якості «24 на 7».

Не варто забувати і про рентабельність. Термінали можуть працювати навіть у найменших населених пунктах, включаючи такі об'єкти інфраструктури, як віддалені залізничні станції.

Всі ці очевидні і, здавалося б, явні переваги, стримує тільки один недолік: термінали можуть працювати лише на відправку. Це і дало потужний стимул для розвитку нового сектора, куди спрямували свій погляд оператори грошових переказів. Цілком логічним виходом та перспективним напрямком діяльності стає використання банкоматів та банківських карт, на які перераховуються кошти.

Інтеграція з великими банками, що мають розгалужені мережі АТМ, перетворюється, як наслідок, в дуже привабливий напрямок для гравців, які можуть претендувати на співпрацю з потужними фінансовими інститутами.

Середній чек терміналів та ATM значно нижче «класики» (800 – 1000 дол. США). Проте це ніяк не позначається на привабливості даного сектора, адже вперед виходить масовість та безпрецедентне територіальне покриття.

Вершину сходів «від класики до віртуальності» зараз міцно зайняли так звані мобільні перекази (переказ з мобільного рахунку за допомогою SMS) та перекази через інтернет. Кожен мобільний телефон та кожен комп'ютер можуть служити меті відправлення грошей («пунктом відправлення» грошового переказу). Легкість, простота, повна безконтакність та надзвичайні перспективи. При цьому має місце небувала за масштабами мережа покриття та мінімальна трудомісткість всього процесу.

Тут обсяги не так великі, але темпи їхнього зростання вражають експертів: сотні разів за порівняно короткий проміжок часу.

Усі згадані вище тренди розвитку ринку, безумовно, можна охарактеризувати як відкриття інноваційних каналів продажів і, вже в системі координат клієнтів, цікавих опцій, які дають людям нові можливості відправлення грошей, а для гравців – перспективні полігони для відстоювання своїх інтересів та впливу. В умовах виключного зростання конкуренції та загострення боротьби за клієнта нові технологічно ємні канали відправки дають надзвичайний імпульс підвищенню рентабельності та зниження витрат, нарощування ефективності та зручності.

Паралельно на ринок виходять такі незамінні інструменти, як уніфіковані картки клієнта. Вони дають можливість миттєвої ідентифікації, нових додатків та підштовхують гравців до створення своїх процесингових центрів.

Важливо відзначити, що нові продуктові ідеї, включаючи ритейл та термінали, відрізняються не тільки перспективністю і новизною. Вони стали частиною сектора, де клієнти відправляють гроші відносно невеликими сумами, але регулярно, та долучаються тим самим до цивілізованих сервісів. Ці канали не становлять серйозної конкуренції класичним каналам (банківські офіси), а швидше залучають на цивілізований ринок нових клієнтів, які раніше вважали за краще користуватися послугами сірого ринку.

Говорячи про продуктові зрізи, безумовно, не варто забувати про інші аспекти.

Закінчується боротьба за клієнта шляхом банального зниження тарифів на багатьох напрямах. Натомість з'являються нові інструменти: опції, пов'язані з картками, терміналами, спеціалізованими центрами – багато цікавого, що можна запропонувати клієнтові та що для нього актуальніше, ніж просте зниження тарифу.

Боротьба за клієнта вийшла в інші площини. Приміром, швидкість переказу. Миттєвість переказу стала категорією зрозумілою.

Велика увага приділяється розробці та впровадженні комплексних програм підвищення лояльності. Прикладом тому служать уніфіковані картки клієнта UNISTREAM, що задали тон усьому руху вперед на полі карт в сегменті грошових переказів. Вони з'явилися ключем до повної мінімізації часу переказу, старту бонусних програм нового рівня та багатьом іншим додаткам.

Почався період посиленого розвитку безадресних переказів, коли відправник вказує тільки ім'я адресата та країну перебування, а одержувачу видають гроші в будь-якому пункті оператора.

В умовах руху від переказу контактного до переказу віртуального все більшого значення стала відігравати саме впізнаваність брендів систем, їх «розкрученість» як в B2C, так і в B2B сферах.

Якщо говорити про кількісні характеристики, то ринок зростає щорічно в середньому темпами в 30-35%.

Останні рік-півтора відкрили абсолютно нову сторінку в історії ринку грошових переказів, визначили стійкий та безповоротний сценарій його розвитку в бік подальшої інтеграції в сегмент електронних платежів. Інтенсивний розвиток технологій надав ринку абсолютно інші можливості та нові верстви клієнтської аудиторії.

Якщо раніше мова йшла про нові продукти, то сьогодні ми говоримо про нові напрямки, що відкриваються, та які надає нам ця інтеграція в поєднанні з просуванням IT-систем.

© 2003-2010  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"