інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Фінансова поведінка людей під час кризи

Н. Мічковська

Глобальна економічна криза, що зародилася в Америці, продовжує хвилювати світ непередбачуваністю своїх наслідків. І якщо спочатку багато людей перестали купувати дорогі товари, квартири й автомобілі, потім – подарунки й сувеніри близьким, то сьогодні мільйони людей по усьому світі вже змушені відмовляти собі навіть у найнеобхіднішому.
Зрозуміло, що кожна країна переживає кризу по-своєму, хоча загальні тенденції все-таки є. Люди в усьому світі в боротьбі із кризою роблять, загалом, однакові дії.
Відмовляються від "розкоші"
Світова фінансова криза змушує багатих бути скромнішими – у нових умовах розкіш стала недоречною. Товари й послуги категорії "люкс" стали користуватися меншим попитом, поступаючись більш скромним маркам. Зміни торкнулися й одягу: на думку генерального директора нью-йоркського Luxury Іnstіtute Мілтона Педраза, пускати пил в очі мовляв "я багатий, але недбалий" стало менш вигідно, ніж справляти враження "я надійний і консервативний".
Представники вітчизняного бомонду, за їхнім власним визнанням, здебільшого заощаджень не мають. І тому світова фінансова криза взагалі й перегони долара зокрема їх турбують мало.
Тим часом американський The Wall Street Journal у черговий раз констатував, що через кризу американці стали витрачати значно менше грошей на купівлю предметів розкоші. Але є й істотна відмінність: до списку "розкоші" потрапили всі товари вартістю понад $1000. Таким чином, "розкішшю" уже вважаються не тільки автомобілі, але й меблі, побутова техніка й електроніка.
Їдять дешеві продукти
Зростаючі ціни на продукти харчування переводять усе більше нью-йоркських представників середнього класу в розряд фріганів – людей, які займаються "розгрібанням сміття" у контейнерах із залишками їжі з мереж ресторанів швидкого обслуговування. Рух фріганів стає поширеним у міру того, як нью-йоркцям стає усе складніше зводити кінці з кінцями.
Фрігани не риються в домашніх відходах, вони лише беруть відходи нью-йоркських підприємств швидкого харчування. Компанії звичайно викладають залишки їжі в пластикових пакетах на тротуари біля дев'яти годин вечора – приблизно в цей час і підтягуються фрігани, щоб встигнути до приходу сміттярів. Новим учасникам руху досвідчені фрігани радять не їсти зі сміттєвих пакетів м'ясо, тому що ним "можна отруїтися".
Агентство Nіelsen, опитавши 26 тис. споживачів з 52 країн, виявило корінні зміни звичок європейських споживачів. До розгрібання сміття справа, щоправда, поки не дійшла, але все-таки з'ясувалося, що європейці твердо настроєні заощаджувати на їжі. Більше третини опитаних заявили про те, що змушені купувати дешеві продукти, а кожен другий європеєць відмовляється від походів у ресторан. Найбільш помітні зміни відбуваються в Греції й Італії, де походи в ресторани є обов'язковою частиною культури. Тепер же майже три чверті греків і більше половини італійців їдять удома.
Не нехтують дешевими й неякісними продуктами й українці. Як зазначають експерти, перехід у більш низьку категорію споживання – це очевидний варіант економії.
Закладають коштовності
Американці, що звикли до дешевих кредитів і вперше стикнулися з нестачею готівки, почали звертатися до ломбардів. Мешканці навіть найбільш престижних районів закладають свої дизайнерські прикраси, щоб одержати гроші на щоденні витрати.
У місті мільйонерів Беверлі Хіллз заможні клієнти несуть у ломбарди предмети мистецтва й коштовності. Приблизно 98% закладених товарів – коштовності або годинники, серед яких лідирують посипані діамантами Rolex й Patek Phіlіppe.
Вітчизняні ломбарди в зростаючих доходах не зізнаються, але, судячи з того, що нові ломбарди відкриваються, принаймні, у столиці, справи в них ідуть непогано.
Відмовляються від нових автомобілів
У Європі почали відмовлятися від придбання нових автомобілів ще кілька років тому. В 2008 році продаж легкових автомобілей у Європі продовжував скорочуватися. Європейські видання відзначали, що автомобілебудівні компанії рятував лише зростаючий збут у країнах Східної Європи, але сьогодні й тут наступили важкі часи. Криза добралася до автомобільного ринку України, а на найближче майбутнє експерти пообіцяли справжній оллапс.
Не купують подарунки
Зважаючи на останні події, американці зменшують витрати на подарунки. За даними телефонного опитування, проведеного компанією Сonsumer Reports, про намір менше витрачатися на подарунки друзям повідомили 40% респондентів.
Криза змусила заощаджувати на подарунках і жителів країн Європи. Як показало дослідження, проведене міжнародною консалтинговою компанією Deloіtte у переддень Нового 2009 року, близько 40% з 18 тис. опитаних європейців повідомили про скорочення витрат на новорічні подарунки і делікатеси до святкового столу, а також безпосередньо на організацію свят.
Українці не відстають від світових тенденцій і теж заощаджують на подарунках. У зв'язку із цим подарунки з розряду "дешево й сердито" користуються особливою популярністю.
Фінансова криза негативно відображається на гаманцях, проте позитивно впливає на розвиток творчих здібностей – люди починають вигадувати оригінальні й більш економічні варіанти подарунків близьким, вважає аналітик NDP Group Маршалл Коен Коен.
Позбуваються житла
Наслідки американської іпотечної кризи сприятливо позначилися на індустрії з виробництва так званих "пересувних" будинків, у яких є все необхідне. Площа будови досягає 2 тис. кв. футів (близько 185 кв.м.) У будинках буває до п'яти спалень, каміни, джакузі й інші зручності. Коштують такі будинки залежно від площі $50–90 тис., і сьогодні в них живуть цілком пристойні громадяни – лікарі, юристи, пенсіонери.
У той же час, щоб продати належне їм житло, американці йдуть на будь-які хитрощі. Одна подружня пара, намагаючись продати будинок у Піттсбурзі, вирішила зробити майбутніх покупців своїми спадкоємцями. Як повідомляє агентство Assocіated Press, після смерті чоловіка й дружини майбутній покупець одержить повне відшкодування вартості будинку, а також спадщину, що оцінюється в $0,5 млн.
Звертаються до Бога
Криза ринку житла змусила американців шукати допомоги у святого Йосипа. Щоб скоріше продати свою нерухомість, вони закопують на ділянці фігурку святого, що вважається заступником домашнього господарства. Спеціальні набори під назвою "Підземний агент із нерухомості" й "Набір із продажу будинку", куди входять інструкція, статуетка й текст молитви, продаються за ціною $5–10.
Викликають на допомогу Всевишнього й українці. Останнім часом віруючі (і всі інші) зачастили до церкви – замовляти антикризові молебні й просити панотців освятити офіси й робочі місця. Самі панотці в цьому не бачать нічого дивного. Час нині непередбачений...
Заощаджують на лікуванні
Криза змусила американців заощаджувати на лікуванні, відмовляючись від прийому ліків і рекомендованих медичних процедур. За даними телефонного опитування, проведеного постачальником медичних послуг Kaіser Famіly Foundatіon, число американців, які заявили про те, що вони були змушені відмовитися від тих або інших видів лікування з фінансових міркувань, зросло з 29% до 36%. За словами експертів, така тенденція неминуче призведе до зростання кількості хворих, що не можуть дозволити собі тривалого й дорогого лікування.
На думку фахівців однієї з кардіологічних клінік, українці й раніше знаходили час на все, крім власного здоров'я. "Ми всі любимо свої автомобілі, туфлі й костюми, не проти гарно провести час й пообідати в ресторані. Однак коли мова заходить про те, що непогано було б поцікавитися власним здоров'ям, виявляється, що на це не вистачає або часу, або грошей. Кожен вважає, що він абсолютно здоровий, тому витрачати час і гроші на лікарів йому ні до чого. Однак статистика смертності українців говорить сама за себе.
Відвідують бібліотеку
Криза нанесла значний фінансовий збиток книгарням і видавничим будинкам. Найбільша роздрібна книготорговельна мережа Barnes and Noble повідомила про фінансові втрати в розмірі більше $18 млн. у третьому кварталі 2008 року. А один з найбільших видавничих будинків у світі Random House був змушений заморозити пенсії службовців і призупинити прийом на роботу нових співробітників.
Нарешті одне з найвідоміших питань радянського кінематографа "Як пройти в бібліотеку?" стало актуальним і в США. Щоб заощадити гроші в період фінансової кризи, американці все частіше намагаються не купувати книги й фільми, а брати їх у бібліотеках. Це гарний спосіб скоротити витрати.
Опитування столичних бібліотек показало, що істотного пожвавлення тут не відбулося – читачів у київських бібліотеках було завжди достатньо. Основні відвідувачі, як і раніше, – школярі, студенти й пенсіонери. "Раніше купити книги було ніде, а тепер немає за що", – пояснюють бібліотекарі основні причини пожвавлення українських бібліотек.
Відмовляються від кредитних карток
За статистикою великих мереж магазинів роздрібної торгівлі Wal-Mart, Target й J.C. Penney, американці все частіше й частіше відмовляються від використання кредитних карток і розраховуються готівкою. Причина – економічна криза, що зробила використання кредитки куди більш дорогим задоволенням. Адже в умовах кризи багато банків посилюють умови видачі кредитних карток, підвищують внески за обслуговування вже виданих карток і відсотки по кредитах.
Що стосується України, то для нас оплата витрат з покупки товарів, оренди житла, паркування автомобіля й інших послуг за допомогою кредитної картки й до цього була екзотикою, отже криза помітного впливу на цю сферу українського життя не зробила.
Продають місця на цвинтарі
Економічна криза змусила американців... продавати місця на цвинтарі, щоб одержати хоч якусь готівку. Продавці місць на цвинтарях в США говорять, що в них стало в десять разів більше роботи, ніж звичайно, і пов'язують це з економічним спадом. На цьому ринку з'явилося так багато пропозицій, що люди змушені просити за свої ділянки вчетверо менше.
Криза – це той же природний відбір. Всю історію людства супроводжують кризи: голод, страшні хвороби, криваві війни. І завжди в людини був вибір – ставати сильнішою або деградувати. Будь-яка критична ситуація – це можливість розвитку. Криза незабаром пройде, і тільки від самої людини залежить, якою вона увійде в нове життя.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"