інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Правила спілкування позичальника з колектором

Н. Яковлева

Фінансова криза не оминула жодного українця, що взяв кредит у банку. Кому розтягли задоволення виплачувати кредит удвічі, кого попросили сплатити борг у лічені дні, а когось і зовсім придавили величезною процентною ставкою за позикою. В результаті багато позичальників змушені були стати «забудькуватими» боржниками: не відповідають на листи та телефонні дзвінки з банку та кожної хвилини очікують появи колектора.
Спілкуючись із колектором по телефону, поцікавтеся, яку компанію він представляє й від імені якого клієнта веде з Вами переговори. Якщо він не зможе відповісти, розмову не варто продовжувати.
Перш ніж вести бесіду з колектором наодинці, перевірте наявність у нього копії доручення, виданого фінансовою установою, а також доручення компанії, представником якої він є.
Працівники колекторської фірми, яка цінує свій авторитет, не використають проти позичальників паяльників і прасок. Експерти стверджують, що професійний колектор відрізняється від шахрая, насамперед:
- діями винятково в рамках Закону;
- наявністю вищезгаданих документів;
- роботою тільки від імені колекторської компанії (фінансової установи), а не органів внутрішніх справ, виконавчої служби;
- спробою знаходження взаємовигідних рішень як для боржника, так і для фінансової установи (реструктуризація, кредитні канікули, списання частини штрафних санкцій) і подальший супровід такого діалогу, а не просто прямолінійна робота з повернення боргу.
Будь-які незаконні дії колектора свідчать про те, що з Вами працює компанія-одноденка, основною метою якої є швидкий заробіток, або компанія, що приділяє недостатньо уваги професійній підготовці своїх співробітників. Непрофесійний колекторський інструментарій – це здебільшого дзвінки боржникові серед ночі, погрози його життю та здоров'ю, життю й здоров'ю його рідних і близьких. Але що б не трапилося, ви не повинні дозволяти збирачеві боргів ображати й принижувати вас. Ви повинні знати, що можете захиститися, поскаржившись на неетичні або некоректні дії колектора банку. Ваше збурення може бути виражене як в усній, так і в письмовій формі.
Також ви можете звернутися до правоохоронних органів, у випадку наявності в діях колектора складу злочину. Наприклад, нагадайте старанному збирачеві боргів про кримінальну справу за ч. 2 ст. 190 КК України ("Заволодіння чужим майном шляхом обману або зловживання довірою, здійснене за попередньою змовою групою осіб"), що передбачає покарання у вигляді позбавлення волі на строк до трьох років.
Врахуйте, що ви можете стати жертвою повільної передачі даних про стан погашення вашої заборгованості. Погашення прострочення, не гарантує вам рятування від настирливих телефонних умовлянь і колекторських візитів. Як правило, банк надає інформацію про платіж не в точно призначений день, а трохи пізніше. У цьому випадку боржникові достатньо надати колектору квитанцію, що підтверджує оплату заборгованості, і якщо банк підтвердить цю оплату, робота з таким боржником буде припинена. От ті деякі важливі моменти, про які повинні пам'ятати, спілкуючись із незваним гостем, аби уникнути зайвих проблем. Адже догодити в психологічну пастку досить просто, а от вибратися з неї без кваліфікованої допомоги, можливо, і не вистачить сил.
Зростання споживчого кредитування й збільшення числа неповернень уможливило появу на українському ринку споживчих послуг "антиколекторів". По суті, це юристи, що спеціалізуються на захисті інтересів позичальників перед банком або колекторським агентством. На відміну від колекторів вони не "збирають" борги, а допомагають боржникам мінімізувати штрафи за прострочені кредити.
За окремими оцінками, якщо в 2007 році обсяг прострочених боргів у банках не перевищував 5%, то в 2008 він досяг 15% і в перспективі може підвищитись до 30%. В абсолютному вираженні це десятки мільярдів гривень, які і являють собою ласий шматок для колекторського бізнесу. За експертними оцінками, 90% компаній, що називають себе "антиколекторськими", надають непрофесійні послуги: визнання договорів кредиту (або окремих статей) недійсними, списання штрафних санкцій за несвоєчасну оплату, відстрочка оплати. Ці дії не спрямовані на створення конструктивного діалогу між клієнтом і банком, а часто перетворюють останнього на ворога. Крім того, більшість "антиколекторських" компаній беруть гроші "наперед" і не гарантують ніяких результатів.
На думку фахівців, зв'язок з антиколектором змусить боржника заплатити двічі – перший раз своєму кредиторові й другий – самому антиколектору за послуги.
Колекторський бізнес – один з небагатьох, що в умовах кризи, може стати ще прибутковішим. Цьому повною мірою сприяє зменшення платоспроможності населення, скорочення робочих місць і падіння курсу гривні. Головне – ви, як позичальник, не повинні опускати руки й дозволяти псувати ваш моральний настрій. Пам’ятайте й відстоюйте свої права у спілкуванні з представниками колекторських агентств – і тоді ви обов'язково дочекаєтеся покращення свого фінансового стану.

* За матеріалами сайту ricardo.com.ua
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"