інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Особливості взаємодії страхувальника зі страховиком у
майновому страхуванні

О. Горшеніна

Підписавши договір про страхування майна — машини, дачі, квартири, страхувальник часто забуває про страховика. Він згадує і телефонує йому тільки тоді, коли трапляється лихо. Така поведінка викликає певні проблеми. Страхову компанію потрібно тримати повідомляти практично про всі події, що відбуваються із застрахованим майном.

Усім відомо, що, перш ніж застрахувати майно, страхова компанія влаштує допит про предмет страхування. Якщо це квартира, то доведеться розповісти, на якому поверсі вона знаходиться, чи є сигналізація, залізні двері, ґрати на вікнах і навіть коли востаннє робився ремонт. Якщо автомобіль, то страховикам знадобиться не тільки інформація, викладена в паспорті транспортного засобу, але й багато інших даних. Наприклад, скільки осіб будуть допущені до водіння, який їхній водійський стаж, де буде зберігатися автомобіль: на стоянці чи під вікнами будинку, яка модель сигналізації встановлена тощо. Відповівши на всі питання страхового агента і підписавши договір, страхувальник полегшено зітхає і думає, що зі страховиками більше не доведеться мати справи. Ну хіба що настане страховий випадок. Однак, як стверджують самі страховики, телефон агента чи страхової компанії про всяк випадок повинен бути в кожного під рукою.
Отже, спочатку про те, яку додаткову інформацію потрібно повідомляти страховій компанії про нерухоме майно. При страхуванні майна: квартири, будинку, дачі – клієнт у період дії договору страхування повинен повідомляти страхову компанію про всі події, що впливають на збільшення ступеня ризику. Виявляється, якщо ми запланували в застрахованій квартирі (будинку, дачі) капітальний ремонт, то про це варто розповісти страховику. Те ж стосується і ситуації, коли капітальний ремонт проводиться в будинку, у якому знаходиться застрахована квартира. Крім того, страховики хочуть знати і про наміри страхувальника у відношенні застрахованої нерухомості. Наприклад, про його бажання здати застраховану житлоплощу чи її частину в оренду. Також зміна режиму безпеки, у тому числі зняття квартири з охоронної чи пожежної сигналізації, їхня поломка, а також втрата ключів від застрахованої квартири (будинку, дачі), – це теж привід для того, щоб зателефонувати у страхову компанію. Також необхідно проінформувати страховика, якщо планується залишити без догляду застраховане житло постійного проживання на термін більше трьох місяців.
Як з'ясувалося, страховик повинен знати про застрахований об'єкт усі дрібниці. Але виникає питання: а що буде, якщо проігнорувати правила, встановлені страховою компанією, і приховати інформацію? При невиконанні правил страхова компанія має право вимагати розірвання договору з моменту збільшення ступеня ризику. Як варіант, страховик може вимагати зміни умов договору страхування чи оплати додаткової страхової премії відповідно до збільшення рівня ризику. Найбільш неприємний наслідок мовчання: компанія може відмовити у виплаті страхового відшкодування при настанні страхового випадку після збільшення ступеня ризику (початку капітального ремонту, втрати ключів, виходу з ладу сигналізації).
Якщо говорити про автомобільне страхування, то й тут є низка нюансів. Список ситуацій, про які треба проінформувати страхову компанію, великий. Отже, необхідно повідомити про втрату, крадіжку, заміну і навіть виготовлення додаткового ключа замка запалювання. А також про крадіжку, втрату і заміну управляючого елемента охоронної системи (брелока, пульта керування, пейджера, активної чи пасивної картки електронних чи електронно-механічних протиугінних систем, ключа механічного блокатора тощо). Безумовно, треба повідомити страховика про демонтаж чи заміну електронної, електронно-механічної протиугінної системи. І звичайно не варто замовчувати про втрату, викрадення чи заміну паспорта транспортного засобу і/чи свідоцтва про реєстрацію, реєстраційних знаків.
Необхідно повідомляти страхову компанію про зняття з обліку чи перереєстрацію транспортного засобу в органах ДАІ; заміну кузова чи двигуна. Доведеться повідомити компанію і про зміну конструкції застрахованого автомобіля. Наприклад, про установку додаткових пристроїв для кріплення вантажу (багажника). Передача застрахованого транспорту третім особам, скажімо, за договором оренди, прокату, безплатного користування, застави тощо, перехід права власності третім особам, видача доручення на право керування особі, не зазначеній в договорі страхування, – це обставини, про які необхідно повідомити страхову компанію у визначені страховими правилами терміни. Зазвичай це 1–5 днів. Причому деякі компанії допускають усне спілкування, а деякі приймають інформацію тільки в письмовому вигляді.
Звичайно, рішення про те, тримати страховика в курсі всіх змін з автомобілем чи ні, кожен приймає сам. Але, як і у випадку з нерухомістю, замовчування або несвоєчасне повідомлення у страхову компанію спричиняють проблеми.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"