інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Хто та як багатіє під час економічних криз*

Економічна криза не тільки руйнує ретельно вибудовані бізнес-стратегії, але й істотно допомагає заробити мільярди. Спади в економіці можуть стати родючими полями для нарощування значного капіталу. Як доказ пропонуємо вам простежити за долею 10 підприємств, які заробили свої статки в період серйозних фінансових спадів. Можливо, їхній приклад надихне і вас.

Депресія 1807 року, компанія John Wіley & Sons
У грудні 1807 року Конгрес США за пропозицією президента країни Томаса Джефферсона прийняв закон про ембарго, що забороняв американським торговим кораблям відпливати за кордон і швартуватися в будь-яких іноземних портах, якщо тільки їм не був на те даний дозвіл самим президентом. За цим рішенням Конгресу сталася семирічна економічна криза. Саме в цей час громадянин Нью-Йорка Чарльз Уіллі відкрив на Манхеттені невелику друкарню і книжковий магазин. Пізніше, уклавши договір з іншою друкарнею, він заснував видавництво, що вперше надрукувало шедеври таких авторів, як Джеймс Фенімор Купер, Едгар Алан По і Вашингтон Ірвінг. Компанія перестала виконувати дрібні типографські замовлення і почала спеціалізуватися винятково на книгах. Зараз вартість компанії оцінюється в 2 млрд.доларів США.

Біржова паніка 1907-1908 рр., компанія General Motors
Через тиждень після падіння біржової вартості третьої найбільшої трастової компанії США Knіckerbocker Trust Company про своє банкрутство оголосили 9 найбільших банків країни. Здавалося б, про підприємницьку діяльність не могло бути і мови. Однак випускник Бостонського університету Вільям Дюрнт вважав інакше. Скориставшись можливістю, він почав купувати невеликі розрізнені автомобільні компанії для створення автогіганта General Motors, якого він заснував і очолив ще в 1905 році. Саме йому автоконцерн зобов'язаний створенню таких нині відомих марок, як Кадиллак і Понтіак.

Біржова паніка 1907-1908 рр., компанія C.R. Bar
Паніка 1907 року не змусила Чарльза Рассела Барда відмовитися від власного бізнесу. Заповзятливий американець замість французького шовку, на який зник попит, почав завозити в країну і продавати уретральні катетери, що усували дискомфорт хворих із проблемами сечовипускання. Пізніше він розширив медичний бізнес, почавши торгувати кардіологічними, рентгенологічними й іншими товарами. Сьогодні компанія C.R. Bard оцінюється у 8,7 млрд. доларів США.

Післявоєнна криза 1918-1921 р., компанія Amerіcan Іnternatіonal Group
У двадцятишестирічному віці американський службовець Корнеліус Вандер Стар став співробітником японської компанії Pacіfіc Maіl Steamshіp Company, а через рік переїхав у Шанхай, де працював у різних страхових компаніях. У 1919 році під час післявоєнної кризи Вандер Стар переїхав до Америки і заснував компанію під назвою Japan Amerіcan Asіatіc Underwrіters, тепер найбільшу американську страхову компанію, відому під назвою Amerіcan Іnternatіonal Group. Зовсім недавно уряд США в рамках заходів для боротьби з кризою виділив компанії позику в 150 млрд. дол.

Велика депресія 1929-1939 рр., компанія Baxter Іnternatіonal
Навіть найбільша економічна криза минулого століття не змогла відняти бізнес у двох лікарів зі штату Айова. У той час лише великі науково-дослідні інститути і лікарні мали медичне устаткування, необхідне для внутрішньовенних процедур. Лікарі Ральф Фолк і Дональд Бекстер у 1931 році заснували компанію Don Baxter Іntravenous Company іn 1931 і почали масове виробництво і продаж такого устаткування. Сьогодні компанія Baxter Іnternatіonal виготовляє практично весь спектр медичної продукції: від ліків до найскладнішого устаткування для анестезії.

Велика депресія 1929-1939 рр., компанія Ryder Systems
У 1932 році Джеймс Райдер звільнився з посади інженера і вклав усі свої заощадження в купівлю вантажівки-пікапа для перевезення сміття з пляжів Майамі і доставки будівельних вантажів у Палм Біч. Два роки потому Джеймс придбав ще кілька вантажівок і почав здавати їх в оренду іншим компаніям, у тому числі місцевому виробнику пива. Після того, як десятирічна депресія минала, вантажівки почали складати серйозну конкуренцію залізничним дорогам щодо своєчасної і швидкої доставки вантажів. А з розвитком швидкісних автодоріг почав стрімко розвиватися і бізнес Райдера. В даний момент вартість логістичної компанії Ryder Systems складає 2,1 млрд. доларів США.

Криза 1953 - 1954 рр., компанія Playboy Enterprіse
Наприкінці 1953 у світ вийшов перший номер скандально відомого журналу Playboy. На журналі не було ні дати, ні номера видання – сам видавець не знав, чи вийде коли-небудь ще наступний випуск. Історія всесвітньо відомого чоловічого журналу почалася банального смішно: колишній роботодавець Хью Хефнера, видавець журналу Esquіre, відмовився підвищити зарплату свого співробітника на 5 дол. Хью образився, звільнився, і за допомогою друзів буквально "на коліні" склав конкурента для Esquіre, більш вільного і провокаційного. В даний час імперія Playboy, якою керує дочка Хью Христина, містить у собі не тільки журнал, але й телеканал, видавництво книг і календарів.

Паливна криза 1973-1975 рр., компанія Apollo Group
У 1973 році, у розпалі паливної кризи, викладач університету Хосе Джон Сперлінг звернув увагу на те, що університет поповнився віковими студентами, які бажають змінити професію. Йому спала на думку ідея розробити спеціальну навчальну програму для тих, хто вирішив радикально змінити рід діяльності, але керівництво не дало хід сміливої думки. Сперлінг для початку заснував компанію Apollo Group, що спеціалізувалася на ліцензуванні навчальних матеріалів для традиційних навчальних закладів, а потім відкрив перший комерційний навчальний заклад Unіversіty of Phoenіx, що у перший рік навчання прийняв усього сім студентів. Зараз у компанії Apollo Group – 90 інститутів по всій країні, її ринкова вартість складає 10,6 млрд дол.

Криза початку 1980-х, компанія Tofuttі Brands
Наприкінці 70-х рр. кондитер бруклінського ресторану Давид Мінц шукав заміну молока для виробництва кошерних десертів, що правовірні євреї могли б вживати відразу після м'ясної їжі. У 1981 році він заснував Tofuttі Brands, компанію з виробництва морозива, печива і тортів на основі тофу. Тридцять років потому компанія випускає сотні найменувань продукції – без вмісту молока.

Криза початку 1990-х, компанія Sіrіus Satellіte Radіo
Колишній інженер НАСА зміг зрозуміти, як передавати цифровий радіосигнал за допомогою супутникових антен і заснував власну компанію CD Radіo, пізніше перейменовану в Sіrіus XM Radіo. Нинішня ринкова вартість компанії – 826 млн дол.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"