інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
«Жіночі секрети» інвестиційних стратегій
Уоррена Баффета

А. Кочетков

Часто вислів "по-жіночому", або "як жінка" у відношенні кого-небудь, а особливо чоловіків, мимоволі викликає негативне сприйняття такої характеристики. Той, хто висловлюється подібним чином, немов бажає підкреслити певну неврівноваженість, а деколи й легковажність людини, якій це адресовано. Таке сприйняття бере свій початок ще з дитячих років, коли хлопчикам треба було поводитися стримано і серйозно, а будь-яке вираження емоцій чи слабкості по'язувалося з дівчачою поведінкою, що для хлопчиків звучало дуже образливо. Однак, якщо йдеться про інвестиції, то картина виявляється зовсім іншою, особливо при згадуванні імені знаменитого оракула з Омахи Уоррена Баффета, голови Berkshіre Hathaway (BRK-B), який став одним з найбагатших людей планети, застосовуючи методи розпорядження коштами, що більш притаманні жінкам-інвесторам.

Якби хтось сказав Баффету, що він інвестує "як жінка", то очевидно, він би посміхнувся і був би вдячний тому, хто це сказав. Баффет глибоко відчуває ринок, вкладаючи свої кошти тоді, коли це найбільш раціонально, і одержує неабиякі доходи, хоча інші витрачають величезні гроші на комісії брокерам і аналітику, щоб встигнути за рухом ринку, але часто зазнають збитків.
Секрет фінансового оракула з Омахи дуже простий. Його стратегія відрізняється від тих принципів, яких дотримуються більшість інвесторів-чоловіків. Він проводить глибокий аналіз і вичікує, коли ціна на акції знизиться до найбільш вигідного для нього рівня, а потім тримає папери настільки довго, як це йому необхідно, щоб отримати прибуток. Утім, він досить рідко розлучається зі своїми інвестиціями, оскільки веде дуже скромний спосіб життя і не має потреби у величезних коштах, щоб їх витрачати. Фактично, він є антитрейдером і антискальпером, для яких головною стратегією є активна участь на ринку і здійснення безлічі угод.
Саме це і характеризує його стиль інвестування, що й визначається стратегією роботи на ринку "по-жіночому". Що ж відрізняє жінок від чоловіків, коли йдеться про інвестиції?
Жінки витрачають більше часу на проведення досліджень і аналіз ринку, коли обирають об'єкт для інвестування, що дозволяє їм уникати "гарячих" паперів і марної гонитви за настроєм ринку, що часто послаблює інвестиційний портфель чоловіків.
Чоловіки в півтора рази частіше здійснюють угоди і, хоча чоловіки вважаються впевненими, вони часто бувають занадто самовпевненими у своїх силах. Однак здійснення частих угод знижує середньострокову і довгострокову прибутковість від акцій, не кажучи вже про витрати на брокерське обслуговування. Тому жінки в довгостроковій перспективі можуть розраховувати на більш високі доходи, а також на економію від малої кількості біржових комісій і податкових виплат.
За даними Університету Каліфорнії, інвестиційні портфелі жінок на 1%-1,5% більш дохідні ніж портфелі чоловіків, а окремі представниці слабкої статі частіше перемагають у змаганні з прибутковості портфелів, ніж представники сильної статі.
Коли жінки приймають рішення про інвестування в конкретні папери, то вони звертають увагу не тільки на фінансові показники, але й на інші, що здаються незначними для ринку, деталі. Вони часто обирають акції тих емітентів, у відношенні яких складається позитивна думка, що компанія є чесною і відповідальною. При цьому ефективність таких інвестицій підтверджується історичними даними, оскільки компанії з гарною продукцією, відкритістю і чесністю більш стійкі на ринку і стикаються з меншою кількістю проблем із законом, а отже, і витратами на виплату штрафів, компенсацій та іншими іміджовими витратами, що так негативно відображаються на загальному фінансовому стані компанії.
Більшість із цих принципів і є компонентами інвестиційної стратегії Баффета, що відрізняють його від біржових гравців, які намагаються передбачити напрямок графіків на екрані монітора. Терпіння і зважені рішення - от зброя Баффета і жінок-інвесторів на шляху до успіху в біржових операціях.
Крім того, жінки також мають гострий погляд у визначенні тих компаній, що приречені на успіх. Зазвичай вони уникають крайнощів, надзвичайних інновацій, що з’являються на ринку, а потім зникають, зосереджуючи свою увагу на продукції, яку потребують щодня. Вони знаходять її у звичайних роздрібних магазинах, а потім оцінюють з огляду на свої постійні потреби, а не на популярність "гарячого" продукту, що, крім своєї маркетингової привабливості, не потрібен у щоденному житті. При цьому часто трапляється так, що акції виробника такого "нового" продукту вже розігріті на ринку, а результати в найближчі роки не виправдують спекулятивної ціни за акції.
Це може здаватися занадто консервативним, але саме такий принцип вибору об'єктів для вкладення коштів приносить Баффету великі доходи. Багато років тому Баффет інвестував значні кошти в акції Coca-Cola (KO) і Gіllette, що нині належить гіганту Procter & Gamble (PG)). Папери цих компаній цілком відповідали принципам зрозумілості інвестицій і щоденних потреб споживачів. Навряд чи потрібно говорити про те, що ці папери демонстрували підвищення, яке випереджало зростання ринку, а під час економічних криз вони не поспішали падати слідом за розігрітими акціями, як .com індустрії на початку 2000-х років, так і фінансових компаній, що потрапили в неприхильність інвесторів наприкінці 2007 року через іпотечну кризу в США.
Баффет не самотній у своїй стратегії інвестування "по-жіночому". Легендарний управляючий інвестиційним фондом Пітер Лінч був дуже вдячний своїй дружині за ідею інвестування в папери виробника памперсів компанії Hanes. Свого часу акції цієї компанії займали найбільшу частку в структурі портфеля інвестиційного фонду Fіdelіty Magellan. Він також часто говорив про те, що стежить за покупками своїх неповнолітніх дочок, щоб знайти придатні ідеї для інвестицій. Можливо, що приклади з Америки здаватимуться занадто далекими для вітчизняного ринку, але навіть на нашому, нерозвинутому ринку, є історії успіху, про які могли б підказати інвестори "по-жіночому". Ще до початку споживчого буму в Україні, що припадає на останні роки, інвестори "по-жіночому" демонстрували своєю поведінкою, що папери компаній роздрібної торгівлі можуть стати вигідними об'єктами для вкладення коштів.
Можливо, що для багатьох інвестування "по-жіночому" здаватиметься нудним і неефективним. Однак приклад одного з найбагатших людей планети Уоррена Баффета заслуговує поваги, а отже, терпіння, бажання знайти суть речей, здатність дочекатися потрібної ціни і бажання купувати і тримати замість щоденних, або щогодинних спекуляцій може додати дуже корисну "жіночу" рису до досвіду інвестора. При цьому, з великою імовірністю, ваші інвестиції не забудуть цього і віддячать вам високими доходами.
Сам же Баффет у свої 77 років продовжує дотримуватися своїх "жіночих секретів" в інвестуванні. На зборах акціонерів своєї компанії він підкреслив, що почуває себе добре, завдяки своїй дієті - трохи жувальної гумки Wrіgley і трохи батончиків Mars, трохи цукерок See's і пляшка кока-коли. У такій жартівливій формі він нагадав своїм інвесторам, що наприкінці квітня було оголошено про участь компанії Баффета у фінансуванні угоди виробника солодощів Mars Іnc. щодо поглинання виробника жувальних гумок Wm. Wrіgley Jr. (WWY), у якій бере участь його компанія. Крім того, Berkshіre уже довгий час володіє компанією See's Candіes і великим пакетом паперів Coca-Cola Co. (KO), з якими Баффет поки що не планує розлучатися, оскільки вони продовжують зростати і приносити цілком високі дивіденди.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"