інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Як оцінити інвестиційну вартість компаній*

Оцінку вартості компанії навряд чи можна назвати абсолютно точною з погляду науки, величина такої вартості може коливатися в залежності від типу бізнесу і причини, що приводить до цієї оцінки. Існує широкий спектр факторів, що входять до процесу оцінювання – від бухгалтерської вартості до сукупності реальних і нематеріальних елементів власності. В цілому, вартість бізнесу буде заснована на аналізі потоку грошових коштів, що належить компанії. Інакше кажучи, здатність компанії послідовно генерувати прибуток, дозволить, зрештою, визначити її ринкову вартість.

Оцінка бізнесу повинна розглядатися як відправний пункт для покупців і продавців. Рідко буває, щоб покупці і продавці прийшли до однакової величини вартості, якщо тільки немає якихось інших причин, ніж та, коли продавець шукає покупця, якому можна продати компанію за вищою ціною. Мета полягатиме у визначенні приблизної вартості, починаючи з якої покупець і продавець можуть вести торги, визначаючи ціну, що, у кінцевому рахунку, задовольнила б обох. Слід уважно вивчати цифри, проте не треба забувати про застереження Брайана Гетца, президента компанії Кепитл Едвайзорс, Інк., (Bryan Goetz, Capital Advisors, Inc.), оцінювача бізнесу: «Компанії так само унікальні і складні, як і люди, що ними керують, і тому не можуть бути оцінені спрощеним правилом великого пальця».
Тут ми наводимо деякі загальновизнані методи, що використовуються для процедури оцінювання.
- Оцінка активів.
- Оцінка капіталізації доходу.
- Оцінка прибутку власника бізнесу.
- Коефіцієнт або ринкова оцінка.
Оцінка активів
Оцінка активів використовується у випадку, коли компанія має великий обсяг активів. Компанії роздрібної торгівлі і виробничі компанії підпадають під цю категорію. Цей процес враховує наступні величини, сума яких визначає ринкову вартість:
- Справедлива ринкова вартість основних засобів і устаткування (СРВ/ОЗ) – це ціна, яку б ви заплатили на відкритому ринку для придбання основних засобів і устаткування.
- Поліпшення орендованої власності (ПОВ) – це зміни, внесені у фізичну власність, що будуть розглядатися, як частина власності, якби вам потрібно було продати її або не відновлювати договір про її оренду.
- Прибуток власника (ПВ) – це дискреційні грошові кошти продавця за 1 рік; ви можете взяти її зі звіту скорегованого доходу.
- Запаси (З) – Оптова вартість товару, включаючи сировину, товари в процесі виробництва, і випущені товари або продукти.
Оцінка капіталізації доходу
Цей метод не оцінює основні засоби, такі як обладнання, а лише враховує більшу кількість видів нематеріальних активів. Цей метод оцінки якнайкраще пристосований до суб'єктів бізнесу, що не володіють основними засобами, таких як компанії в сфері обслуговування. У своїй книзі «Повний посібник з придбання компанії» (“The Complete Guide to Buying a Business”, Richard Snowden, Amacom, 1994), Річард Сноуден перелічує дванадцять позицій, що повинні бути розглянуті при оцінці шляхом капіталізації доходу. Він рекомендує давати кожному фактору оцінку/бал від 0 до 5, де «5» буде найвищою оцінкою. Середнє арифметичне цих балів буде служити «коефіцієнтом капіталізації», що у свою чергу збільшується на дискреційні грошові кошти покупця для визначення ринкової вартості бізнесу/компанії. Існують наступні фактори:
- Причина, з якої власник продає свій бізнес;
- Термін існування і роботи компанії в бізнесі;
- Термін володіння компанією дійсним власником;
- Ступінь ризику;
- Прибутковість;
- Місце розташування;
- Історія зростання виробництва;
- Конкуренція;
- Бар'єри для нових компаній;
- Майбутній потенціал для виробництва;
- Клієнтська база;
- Технологія.
І знову, додайте суму балів і поділіть її на 12, щоб прийти до середньої арифметичної величини, щоб використовувати її як коефіцієнт капіталізації. Далі треба обчислити величину «дискреційних грошових коштів покупця», що складе 75% від прибутку власника компанії (дискреційні грошові кошти продавця за один рік як зазначено у звіті про доход). Ви перемножуєте ці дві величини для визначення ринкової вартості.
Оцінка прибутку власника бізнесу
Ця формула сфокусована на показнику потоку дискреційних грошових коштів і використовується найчастіше для оцінювання суб'єктів підприємництва, чиї величини вартості виходять з їхньої здатності генерувати потік готівки і прибуток. Ця процедура оцінювання використовує просту формулу – ви множите прибуток власника в 2,2727 рази, щоб одержати ринкову вартість. Даний коефіцієнт враховує стандартні показники, такі як 10% прибутку від інвестицій, прожитковий мінімум до 30% прибутку власника і сплату капітального боргу і відсотків по державному боргу рівну 25%.
Коефіцієнт або ринкова оцінка
Цей підхід має на увазі обчислення вартості бізнесу за допомогою місцевого індексу ділової активності компаній, що використовується як коефіцієнт. Цей коефіцієнт заснований на тому, які аналогічні компанії були продані нещодавно. Таким чином, виводиться формула конкретної галузі, зазвичай заснована на коефіцієнті валової виручки від продажу. Це саме той випадок, коли багато людей мають проблеми з цими формулами, через те, що вони часто не фокусуються на підсумковому прибутку або потоці грошових коштів. До того ж вони не враховують, наскільки різними можуть бути дві компанії, що працюють в одній сфері бізнесу. Далі ми наводимо кілька прикладів коефіцієнтів, як згадувалося в книзі «Повний посібник з придбання компанії» Річарда Сноудена:
- Туристичні агентства – від 0,05 до 1 помножити на річний валовий прибуток від продажу;
- Рекламні агентства – 0,75 помножити на річний валовий прибуток від продажу;
- Компанії роздрібної торгівлі – від 0,75 до 1,5 помножити на річний чистий прибуток + товари + обладнання.
Для того, щоб знайти потрібний коефіцієнт для вашої індустрії, ви можете спробувати зв'язатися з цього питання з торгівельною асоціацією. Інший спосіб – використовувати послуги брокера або оцінювача, що спеціалізуються на бізнесі, подібному вашому.
кредит онлайн на карту срочно і без відказу 24/7   кредит без відмов   мфо   найновіші кредити онлайн
© 2003-2023  Українське агентство фінансового розвитку