інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Біржовий фольклор або аксіоми для інвестора

Люїс Енджел,
Брендон Бейд

Більшість з людей, у кого немає жодного цінного паперу, вважають себе авторитетами в галузі ринку. Вони завжди готові висловити свою думку з цього приводу за будь-яких обставин. Якщо в такої людини є власні акції, можна навіть не запитувати її про це. Вона розповість вам що купити, що продати і що відбуватиметься на ринку. Її важко зупинити.
Чим більше людина знає про ринок, тим менше говорить про це. Мудрий Дж. П. Морган на питання, що він думає про ринок, відповідав: "ринок коливатиметься". Він не тільки був обережним, а й знав, що це єдина правильна думка, яку він може висловити про ринок.
Проте протягом багатьох років багато узагальнених міркувань щодо ринку та інвестування сприймалися на віру як Євангеліє.
Насправді ж до цих примітивних аксіом варто ставитися трохи серйозніше ніж до фольклору, тому що вони містять елементи правди і вимислу.
Наприклад: "Купіть їх і зберігайте".
Ця порада була б доречна, якби ви купили акцію General Motors вартістю $ 1000 у 1923 р. До кінця 1981 р. ця акція коштувала б майже $ 30.000 і ви одержали б $ 70000 у вигляді дивидендів. Якби вам пощастило продати її перед енергетичною кризою і спадом 1973-74 р. ви б отримали понад $ 100.000 - тому що з того часу акції General Motors упали на 50 пунктів. Звичайно ж, на початку 20-х років найпопулярнішою автомобільною компанією була Stutz, а не General Motors і спекулятивний інтерес полягав саме в акціях Stutz. Ви могли вкласти в них $ 1000, внаслідок чого втратили б усі гроші і не одержали б ні пенсу дивідендів.
Звичайно, у цій аксіомі є і здоровий глузд. Якщо хвилюватися при кожному коливанні цін на один-два пункти, намагатися одразу купувати і продавати при кожному повороті, можна втратити значну частину грошей на комісійних і в результаті одержати менше прибутку, ніж якби "купити їх і зберігати". Проте, не варто забувати, що акції – товар, що «швидко псується». Їхня цінність згодом змінюється. Одні галузі вмирають, інші народжуються. Компанії створюються і зникають. Мудрий інвестор уважно переглядає усі свої цінні папери принаймні один раз на рік. Не зайвим буде попросити брокера про допомогу.
"Не можна збанкрутувати, одержуючи прибуток". Це правда. Але можна одержати серйозну травму.
Припустимо, що ви вклали $ 50 у Sears, Roebuch у 1906 р. До 1940 р. куплена вами акція коштувала б максимум $ 1276. Це непоганий прибуток - і ви вирішуєте забрати її. Але погляньте, що б ви втратили, якби продали акцію. До 1954 р. той же внесок у ту ж акцію коштував би понад 4300, а до кінця 1981 р. ваші $ 50 інвестиції коштували б уже $ 12000.
Розглянемо інший класичний випадок. У 1914 р. ви змогли б купити 100 акцій Іnternatіonal Busіness Machіnes за $ 2750 і через одинадцять років продати за $ 6364. Звичайно, ви ніколи не збанкрутуєте, одержуючи майже 250% прибутку. Але, продавши акції ІBM у 1925 р., ви б зазнали повної поразки. До кінця 1981 р. кількість ваших 100 акцій збільшилася б до 291192, а їх ринкова вартість – до $ 17000000. Декількома роками раніше, коли акції ІВМ продавалися по $ 365 за одиницю, ви могли їх продати за $ 26571270. Урядові антитрестівські закони (скасовані тільки в січні 1982 р.) разом з економічним спадом зменшили за два роки їхню вартість більш ніж удвічі.
Звичайно ж, добре мати прибуток, але в кишені, а не тільки на папері.
"Купуй, коли інші продають. Продавай, коли інші купують".
Це ефективний засіб, якщо вміти ним користуватися. Звичайно, не можна заробити гроші, послідовно рухаючись проти ринку. Чого б ви досягли, наприклад, розпродаючи акції в процесі підвищення курсів на біржі. Тому хитрість полягає у випередженні дій загальної маси інвесторів - у купівлі перед тим, як усі почнуть купувати й продажі перед тим, як усі продаватимуть. Саме цей метод намагаються застосовувати прихильники різних формул, прив'язуючи свої угоди з купівлі і продажу до спадів і підйомів ринку. Інші, менш вибагливі інвестори просто намагаються продавати у вищій і купувати в нижчій точці. Але звідки знати, що падіння ринку досягло своєї межі. Наскільки глибоко знаходиться ця низька точка?
Кожен, хто намагається вдатися до хитрощів, просто спекулює на біржі в повному розумінні цього слова. Спекулює, а не вкладає капітал.
"Не продавайте, почувши неприємну новину".
У цій давній приказці є частина правди. Сьогодні проблеми будь-якої великої компанії чи цілої галузі широко висвітлюються в пресі. У результаті цього ринок реагує на можливість страйку. А коли з'являється повідомлення про страйк, акції вже давно впали в очікуванні цього або навіть встигли трохи піднятися.
Існує також думка, що страйк не позначиться на довгостроковому прибутку компанії. Під час страйку попит на продукцію компанії відкладається. І коли він закінчується, бізнес компанії розвивається з новою силою. Але така історія - це видання бажаного за дійсне. Більшість страйків закінчуються підвищенням витрат на робочу силу. І найчастіше попит на продукцію, який компанія не могла задовольнити через страйк, задовольняють її конкуренти.
"Не втратьте вигідний момент для продажу".
Гарна порада. Але як довідатися, коли настав час продавати і отримати прибуток?
Іноді може допомогти спостереження за основними індикаторами бізнесу, що показують стан виробництва, розподілу і споживання товарів, але біржа не завжди приділяє їм пильну увагу. Іноді бізнес має вигляд успішного, а курс акцій на біржі знижується. Інколи спостерігається протилежна тенденція.
Але якщо бізнес падає, а на біржі спостерігається пожвавлення, рано чи пізно доведеться поплатитися.
"Завжди намагайтеся швидше зменшити збитки".
Ніхто не триматиме акцію, якщо компанія починає банкрутувати. Водночас не варто продавати через зниження курсу, можливо, не пов'язаного зі значними змінами її вартості. Не слід забувати, що курс акції в будь-який час відображає попит на цю акцію та її пропозицію, думки і відносини всіх покупців і всіх продавців. Якщо акція тримається, якщо її частина, що активно обертається на ринку, обмежена, курс акції значно знизиться у разі продажу акціонером великого пакета акцій через потребу в грошах. Це не означає, що справжня вартість акції знизилась. Млявість ринку визначається невеликою кількістю власників акцій. На біржі може продаватися і купуватися по 60.000.000 акцій у день, але ця кількість являє собою тільки 1/2 чи 1% зареєстрованих акцій. 99,5% акцій, не виставлених на продаж у цей день, інвестори тримають з якихось власних причин.
Думка про те, що недосвідчені інвестори схильні охоче продавати акції для одержання прибутку і тримати їх, щоб уникнути збитку в надії на підвищення курсу.
"Інвестор - це просто розчарований спекулянт".
Така цинічна думка частково справедлива. Кожен покупець сподівається на величезний швидкий прибуток. Тому при падінні цін він щосили намагається пом'якшити своє розчарування, переконуючи себе й інших, що не збирався отримати великий прибуток, а просто вкладав свій капітал.
Особливо це стосується покупців неповних лотів, які занадто часто вирішують купувати тільки коли ціни підвищаться. Тому спекулянти іноді зіставляють свої дії з відношенням купівлі неповних лотів до продажу неповних лотів. Коли відношення зростає - при збільшенні кількості неповних лотів, що купуються - спекулянти відзначають поворотну точку тенденції до підвищення. Протягом 50 років ціни на біржі невпинно зростали. І якщо покупець неповних лотів переважно скуповує акції - лідери - 100 акцій, що визначають, як правило, дві третини загального обсягу – він має успіх.
З іншого боку, багато великих спекулянтів, померли банкрутами.
"Можна заробити гроші на підвищенні або на зниженні. Але ніколи не можна заробити на нахабності".
Про це треба пам'ятати. Більшість людей на біржу приводить бажання заробити гроші. Це залишається головною рушійною силою всієї системи бізнесу, включаючи біржу. Але жадібність завжди небезпечна. Це автомобіль без керма. Вам вдалося заробити значну суму. Чудово. Вам пощастило. Не думайте, що зможете повторювати це щодня.
Якщо ви маєте акцію, що приносить гарний прибуток на вкладений капітал зараз і в перспективі, збережіть її. Не шукайте більш високих прибутків. Будучи інвестором, дійте, як належить інвесторові!
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"