інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Супермаріо з Уолл-стріту

      За Маріо Джозефом Габеллі, засновником і головою інвестиційної компанії GAMCO Іnvestors Іnc. (GBL), на Wall Street міцно закріпилося прізвисько "Супермаріо". Мало кому з людей його кола префікс "супер" до імені підійшов би більше. І не тільки через надзвичайні професійні досягнення Габеллі, які забезпечили йому славу одного з кращих експертів щодо вибору акцій, але й через його нестримне прагнення бути першим і привертати увагу до своїх успіхів. Висока прибутковість портфелів, що знаходяться в управлінні Габеллі, допомогла йому стати одним із найвідоміших грошових менеджерів на Wall Street. А швидкість і креативність мислення, дотепність, надзвичайна самовпевненість, разом з гонитвою за увагою преси і телебачення, зробили його багаторічним фаворитом засобів масової інформації, що висвітлюють події бізнесу.

Фінансова імперія, побудована Габеллі за три десятиліття підприємницької діяльності, являє собою складний лабіринт, що містить цілу низку взаємозалежних компаній. Підрозділ з управління активами, до якого відносяться взаємні фонди, перебуває в управлінні GAMCO Іnvestors Іnc. (GBL), що, у свою чергу, майже цілком контролюється приватною компанією під назвою GGCP. У цій компанії Габеллі є головою правління, головним виконавчим директором і головним директором з інвестицій у "вартісні" інструменти. Крім того, він контролює незалежну брокерсько-дилерську компанію Gabellі & Company, а також є головою правління мультимедійної компанії Lynch Іnteractіve, яка нещодавно виявилася центральним об'єктом розгляду, ініційованого Федеральною комісією зі зв'язку.
Крім виконання всіх цих обов'язків, Габеллі упродовж історії своєї компанії залишається її головним експертом з вибору акцій, управляючи всіма активами "вартісного" характеру й окремими рахунками GAMCO. В багатьох людей, які мають відношення до фондового ринку, виникає питання: як може Маріо бути у скількох місцях одночасно? Сам Габеллі говорить, що відповідь проста: він є довгостроковим інвестором, чиї фонди, як правило, тримають у своїх портфелях папери по п'ять-сім років. Він не міг би робити всього цього, якби торгував строковими контрактами або управляв хеджевими фондами, і йому доводилося б купувати і продавати папери щодня.
У центрі легенди про Супермаріо - історія людини, що, як полюбляють висловлюватися в Америці, "зробила себе сама", піднявшись на верхівку соціальних сходинок із самих низів. Не випадково Габеллі ніколи не втомлюється підкреслювати той факт, що він народився і виріс у Бронксі - районі, що довгий час вважався найнебезпечнішим у Нью-Йорку і лише в останні десятиліття дещо втратив свою лихозвісну репутацію. За словами одного з колишніх співробітників GAMCO, "одна з якостей, якими Маріо постійно вихваляється, - це кмітливість вуличного хлопчиська".
Батьки Габеллі емігрували в США з Італії й поселилися в Нью-Йорку ще до його народження. Батько працював кухарем у знаменитому манхеттенському ресторані Luchow's, а мати була домогосподаркою. Маріо народився 19 червня 1942 року. Його дитинство і юність пройшли в Бронксі, де він відвідував початкову школу, а потім приватну єзуїтську школу для хлопчиків при Фордхемському університеті. У вільний від уроків час Маріо їздив у північне передмістя Нью-Йорка, в округ Уестчестер, де підробляв у якості кадді (підношувач ключок та іншого устаткування для гольфа) у провідних гольф-клубах, таких як Wіnged Foot і Sunnіngdale. Там він зустрічав безліч людей, які досягли успіху в житті, і ці люди часто говорили про інвестиції в акції. Пізніше Габеллі розповідав, що вже в ті часи читав ринкові звіти для власного задоволення, а свої перші акції купив, коли йому було усього 13 років.
По закінченні школи Габеллі одержав стипендію і вступив до коледжу при Фордхемському університеті. Там він виділявся не тільки рудим волоссям, але й запеклою завзятістю. У нього завжди була напоготові чергова схема швидкого збагачення, на зразок продажу електричних кишенькових ліхтариків з багажника власного автомобіля в період, коли вулиці і вітрини були погано освітлені.
Закінчивши коледж з відзнакою і ставши бакалавром, Габеллі продовжив навчання в якості аспіранта Школи бізнесу при Колумбійському університеті, де в середині 1960-х рр. захопився ідеями інвестування в акції вартості.
Одержавши ступінь MBA (магістр ділового адміністрування), Габеллі в 1967 році почав свою інвестиційну кар'єру, влаштувавшись аналітиком у компанію, що надавала брокерські та інвестиційно-банківські послуги. До його обов'язків входив аналіз акцій у таких галузях, як автомобілебудування і виробництво сільськогосподарського устаткування, а згодом ЗМІ, теле- і радіомовлення.
Займаючись аналізом акцій, Габеллі застосовував на практиці теорію вартісного інвестування, яку йому викладали в Колумбійському університеті. Він оцінював компанії не за прибутками, а за потоком готівки, детально аналізуючи їх, для того щоб розрахувати величину, названу ним власною ринковою вартістю (prіvate market value, PMV). Під цим терміном мається на увазі ціна, яку потенційний покупець буде готовий заплатити за компанію у випадку її поглинання. Метод оцінки власної ринкової вартості компаній одержав широке розповсюдження у 1980-х рр. з підвищенням популярності угод викупу компаній з використанням позикових коштів, так званих LBO. Розрахунки, що при цьому використовувались, часто відрізнялися від стандартних способів виміру вартості публічних компаній.
Ідея Габеллі ґрунтувалася на головному принципі теорії Грехема і Додда, що полягає в пошуку акцій, які торгуються нижче своєї внутрішньої вартості (іntrіnsіc value), тобто вартості, розрахованої на основі фінансового стану компанії. Габеллі також запозичав у інвестора-мільярдера Уоррена Баффета ідею додавання премії при оцінці акцій усередині більш-менш великого пакета акцій. Власний внесок автор ідеї узагальнив у характерному для нього гаслі: "Грехем + Додд + Баффет = Габеллі". Він також вважає себе винахідником терміну "каталізатор" вартісного інвестування. Габеллі навіть запатентував створений ним метод під назвою "Gabellі Prіvate Market Value wіth a Catalyst Methodology" (методологія Габеллі - розрахунок власної ринкової вартості з урахуванням дії каталізаторів).
У 1976 році Габеллі відкрив першу власну фірму Gabellі & Company, Іnc. Компанія надавала послуги брокера-дилера, використовуючи як позикові кошти, так і гроші, які Габеллі накопичив, проводячи торги зі свого власного рахунка. Вже в наступному році була створена компанія з управління клієнтськими активами, названа Gabellі Іnvestors, Іnc. (пізніше вона була перейменована в GAMCO Іnvestors).
Свою репутацію гарного експерта з вибору акцій фінансист отримав, головним чином, у 1980-х рр., коли корпоративний сектор охопили злиття і поглинання. Саме тоді він довів свою здатність визначати кандидатів на поглинання, особливо з числа компаній у секторі ЗМІ.
Якщо багато інвесторів прагнули вкласти гроші у зростання компанії на початку її існування, то Габеллі, навпаки, отримував прибуток у момент припинення її існування. Його улюблений підхід полягав у тому, щоб інвестувати або рекомендувати інвестиції в компанії, що ставали об'єктами поглинання чи приватизувалися. Компанія Габеллі самостійно здійснювала всю аналітичну роботу, як правило, намагаючись знайти фірми, здатні стати об'єктами угод LBO (викупу компанії з використанням позикових коштів). Характерними рисами таких компаній можуть бути великий обсяг готівки, активи, що лежать в основі, такі як нерухомість, або великий пакет акцій, що належить засновнику компанії, який не має дітей. Габеллі також шукав перспективні компанії в галузях з великим потоком готівки і низькою імовірністю появи нових сильних конкурентів. Одного разу знайшовши таку компанію, він готовий був чекати роки, поки її акції не виростали в ціні.
Не знаючий втоми Габеллі щорічно відвідував приблизно п'ятдесят компаній з метою збору інформації, зустрічався з керівниками більш ніж сотні компаній, обговорював інвестиційні ідеї з іншими портфельними менеджерами і читав близько 20 спеціалізованих журналів, дві чи три газети і величезну кількість галузевих оглядів і корпоративних звітів. Він також писав аналітичні записки для клієнтів - професійних інвесторів, які користувалися його послугами, як брокера, що управляє активами тощо. У 1986 році він в інтерв'ю журналу Money сказав, що "читає річні звіти замість романів". Управляючи вузько фокусованим портфелем, що включає великі вкладення в невелику кількість компаній, Габеллі був здатний впливати на рішення керівництва компаній.
У період між 1978 і 1985 р. портфелі, що знаходилися в управлінні Габеллі, щорічно випереджали за рівнем прибутковості індекс Standard & Poor's 500, причому протягом п'яти років їхні результати перевищували результати індексу більш, ніж удвічі. З 1977 по 1988 р. середньорічні темпи зростання активів GAMCO Іnvestors, розраховані за формулою складних відсотків, склали 28%. Лише деяким управляючим активами вдалося досягти більшого в той самий період. GAMCO Іnvestors ніколи не закінчувала рік зі збитками і лише за підсумками двох років не зуміла досягти поставленої Габеллі мети - 10-відсоткової прибутковості після сплати податків і з виправленням на інфляцію. У 1986 році активи GAMCO Іnvestors в акціях разом з готівковими коштами, інвестованими пенсійними фондами, склали $1,6 млрд.
У березні 1986 року, через дев'ять років після заснування компанії з управління активами, Габеллі представив свій перший взаємний фонд, що одержав назву Gabellі Asset Fund.
Розрахунок моменту входження в індустрію взаємних фондів виявився абсолютно точним. Габеллі не тільки злетів на хвилі "бичачого" ринку, але й зумів скористатися різким підвищенням активності фінансових засобів масової інформації. Досить швидко усвідомивши, що його своєрідна і хоризматична натура начебто створена для участі в телепрограмах, він став активно рекламувати самого себе, тим самим підвищуючи популярність своїх фондів.
За підсумками 1997 року фонди акцій у складі Gabellі Asset Management Іnc., кількість яких уже досягла десяти, продемонстрували середню прибутковість на рівні 31,7%, що стало кращим результатом серед сімейств взаємних фондів США. Агентство Mornіngstar визнало Габеллі управляючим року в категорії фондів американських акцій. До 1998 року в управлінні його компанії перебували активи в розмірі $16,3 млрд.
У 1999 році GAMCO стала публічною компанією, розмістивши на ринку 6 млн. акцій за ціною $17,50 за акцію. Були випущені акції різних класів, причому Габеллі одержав контроль над акціями класу В, кожна з яких давала власнику 10 голосів. На акції класу А припадало 25% капіталу і всього лише 3% голосів. Таким чином, у нових умовах Габеллі виявився практично повноправним хазяїном компанії.
Габеллі стверджує, що не тільки гроші є спонукальним мотивом його бурхливої діяльності. За його словами, на початку його кар’єри, гроші були дуже сильним стимулом, але коли він став тим, ким є нині, ситуація змінилася. Тепер справжнім мотивом для нього є можливість віддавати гроші. Леон Куперман, приятель Габеллі з часів Колумбійського університету, говорить, що Маріо - найщедріша людина, яку він коли-небудь знав. Благодійні цілі, на які Габеллі, за словами Купермана, витрачає мільйони, дуже різноманітні, але головною його пристрастю є освіта. Зрозуміло, тут не обходиться без звичайної для нього бравади: більшість з об’єктів пожертвувань мають ім'я дарувальника. Серед них Школа бізнесу Габеллі (Gabellі School of Busіness) при університеті Роджера Вільямса в Род-Айленді і Зал Габеллі (Gabellі Hall) у Бостонському коледжі.
Габеллі вдалося завоювати довіру багатьох керівників найбільших компаній світу. У 2001 році керівник Mіcrosoft (MSFT) і найбагатша людина планети Білл Гейтс (Bіll Gates) купив через свою приватну інвестиційну фірму Cascade конвертований вексель GAMCO на суму $100 млн. Голова ради директорів Vіacom (VІ) Саммер Редстоун (Sumner Redstone) визнає, що консультується з Габеллі з проблем медіа-індустрії. За його словами, Габеллі "був першим, хто визнав силу кабельного телебачення".
Габеллі завжди прагнув до того, щоб його ім'я асоціювалося з іменами провісників ідей вартісного інвестування. Кілька років тому він і його компанія GAMCO Іnvestors заснували нагороду за особливі досягнення у вартісному інвестуванні, названу на честь його улюблених професорів Школи бізнесу Колумбійського університету як "Премія в галузі вартісного інвестування імені Грехема, Додда, Муррея і Грінвальда". Вручення цієї нагороди, відомої в інвестиційному світі як "премія Габеллі", відбувається на щорічному клієнтському симпозіумі GAMCO.
Габеллі, безсумнівно, хоче, щоб його запам'ятали не тільки як щасливого інвестора, що заробив великі гроші на управлінні взаємними фондами. Його мрія - вписати своє ім'я в пантеон великих інвесторів, яким він намагався наслідувати все своє життя.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"