інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Чи варто вкладати гроші у твори мистецтва

Ринок предметів мистецтва дуже специфічний, розмах цінових коливань значний, ризик у годину Ч не знайти взагалі ніякого покупця великий. Однак, якщо ви бажаєте витратити гроші – зрозуміло, не останні і не передостанні – на твори мистецтва, і примарність перспектив одержання вигоди не особливо турбує, то чому б не спробувати?

Особливості інвестицій у мистецтво
- Кожен твір мистецтва є унікальним, тому їхня взаємозамінність відсутня, і ціна визначається не так, як на «звичайні» товари.
- Вкладення грошей у мистецтво звичайно розраховані на довгострокову перспективу (від 35-40 років).
- Твір мистецтва не завжди можна продати (не просто продати дорого, а взагалі продати).
- Коли твір мистецтва в принципі можна продати, це забирає значний час (потрібно знайти покупця саме на вашу річ).
- Потрібно або мати (і постійно поглиблювати) спеціальні знання, або цілком довіряти консультанту.
З перерахованих особливостей інвестування в мистецтво випливає, що для інвестора ця діяльність повинна стати якщо не професією, то, як мінімум, дуже серйозним хобі. Альтернативою є залучення професійного консультанта.

Послуги професіоналів
Починаючи з кінця 80-х років минулого століття, у світі ввійшла в моду послуга арт-банкінгу. Арт-банкінг – це фінансове консультування у сфері вкладень у мистецтво. Цю послугу надають великі банки в усьому світі. Західні банки цікавляться клієнтами з портфелем від 500 тис. євро, а, наприклад, російські готові працювати із сумами від 100 тисяч доларів.
У якості консультантів можуть виступати арт-дилери та галеристи. Існує також послуга з підбору колекції, цим займаються куратори. Звичайно усі вони одержують комісійні від суми угоди.
Ваш консультант повинен мати професійне знання предмета і бездоганну репутацію (на жаль, на арт-ринку ці поняття не завжди збігаються). Як знайти і вибрати кращого консультанта для себе – питання також скоріше мистецтва, удачі тощо. Потрібно пам'ятати, що навіть найідеальніший консультант ризикує не своїми, а вашими грошима.

Доходність та поточний стан ринку
На офіційному сайті найбільш впливового індексу в цій області, Meі-Moses Fіne Art Іndex, зазначено, що в останні півстоліття прибутковість вкладень у мистецтво знаходилася приблизно на рівні прибутковості вкладень в акції компаній, включених в індекс S&P 500. Протягом останніх двадцяти п'яти років індекс Meі-Moses відставав від S&P 500, однак в останні 5-10 років інвестиції в мистецтво були більш прибутковими, ніж вкладення в акції найбільших компаній.
У кризу світовий арт-ринок, як і варто було очікувати, розділився на оптимістів і песимістів. Оптимісти говорять про корекцію «штучно завищених» у попередні 10 років цін на 30-50% і вказують на те, що, наприклад, німецькі експресіоністи і віденський Сецессіон як і раніше мають успіх на аукціонах. Песимісти, посилаючись на результати останніх торгів, пророкують набагато глибоке падіння попиту на твори мистецтва.
Нещодавно закінчилися зимові аукціони двох найбільших будинків: Sotheby's і Chrіstіe's. Сукупні продажі склали 233,9 мільйонів доларів. Це на 75% менше, ніж минулого року. Уперше за останні 5 років аукціонні будинки зазнали труднощів з добором топових лотів, тобто предметів мистецтва екстра-класу, свого роду «зірок» торгів.
На думку арт-оглядачів, зараз на ринок мистецтва виходять тільки ті продавці, які не можуть чекати, коли їхня річ виросте в ціні (наприклад, жертви розлучення чи ті, хто не в змозі сплатити податок на спадщину). У результаті, наприклад, на вечірніх торгах імпресіоністів Sotheby's 3 лютого 2010 року, де звичайно пропонуються найцікавіші лоти і збираються затяті колекціонери, було виставлено 29 лотів (рік тому – 77).
Найбільше від кризові часи постраждало сучасне мистецтво. На останніх торгах сучасного мистецтва Chrіstіe's покупці виклали 12,1 мільйона доларів. Рік тому обсяг торгів склав 143 мільйона. Головний лот – чоловічий портрет, написаний Френсісом Беконом (оцінка 5,6 мільйонів доларів) – продати взагалі не вдалося.

Експертиза
Припустимо, що вам сподобалася картина, порцеляна чи бронза. Але, щоб розглядати об'єкт, що сподобався, як інвестицію, вам потрібні підтвердження юридичної чистоти речі (а раптом цю люстру вкрали з музею?), атрибуція (хто автор?) і технологічна експертиза (щоб зменшити ймовірність того, що вам підсунули фальшивку). Технологічна та мистецтвознавча експертизи є найбільш важливими, оскільки навіть фірми, що пропонують такі послуги, не дають 100%-ої гарантії (а якщо дають, то це привід для сумнівів у їхньому професіоналізмі). Технологічна експертиза дозволяє виявити до 80% фальсифікацій.
Оцінити те, що ви збираєтеся купити чи продати, можна в спеціалізованій фірмі, у музеї, в аукціонному будинку. Оцінку роблять на підставі експертизи, вартість послуги розраховується індивідуально.

Техніка безпеки
Правильно вибрати та оцінити твір мистецтва – це ще не все. Багатьом творам мистецтва необхідні особливі умови зберігання. Крім того, ваше придбання розумно було б застрахувати. Усе це, звичайно, вимагає додаткових витрат.
Оскільки твори мистецтва і колекції унікальні, то вартість страховки в кожному випадку розраховується окремо. Обов'язкова умова – підвищені вимоги до безпеки. Таку послугу пропонують багато великих страхових компаній. Є фірми, що спеціалізуються на страхуванні творів мистецтва, але це має сенс для колекцій високого класу.
Твори мистецтва можуть вимагати реставрації. Якісні реставраційні послуги знайти не дуже легко, і коштують вони недешево. При цьому неякісна реставрація може пошкодити твір мистецтва.

Плюси вкладень у мистецтво
- Вкладення у мистецтво – це альтернативні інвестиції щодо звичайних інвестицій; їхній стан не пов'язаний прямо з тим, що відбувається на фондових ринках.
- Вважається, що ціни на мистецтво слабко корелюють із прибутковістю нормальних фінансових інструментів, тому що прибутковість інших фінансових інструментів не в такому ступені залежить від капризів надбагатих людей. Це загальноприйнята думка, але відноситися до неї потрібно з обережністю – індекси цін на предмети мистецтва сформувалися у 80-і роки ХХ століття та інформації про їхню поведінку недостатньо.
- Якщо ви зможете вгадати, якими будуть смаки багатих колекціонерів через 10 (20, 30, 40 і т.д.) років, то прибутковість ваших вкладень через ці десятки років може досягати 20 і вище відсотків річних (за винятком витрат і комісій).
- Мистецтво вічне. Можливо, предмети, на які ви махнули рукою, вирішивши, що вони вже ніколи не будуть у ціні, зможуть вигідно продати ваші онуки.
- Ви зможете одержати задоволення від процесу вибору і купівлі красивих речей, спілкування з іншими колекціонерами тощо.

Мінуси вкладень у мистецтво
Головний мінус – великий розмах непередбачених коливань цін і попиту разом з низькою ліквідністю (не завжди можна продати річ, і в будь-якому випадку це тривалий процес). Якщо вкладати відносно невеликі гроші (близько 100 тисяч доларів для Росії і 500 тисяч для розвинутого ринку), сформувати консервативний (не наддохідний, але надійний) портфель дуже складно. У цій ситуації розумніше ставитися до інвестицій у мистецтво як до гри і купувати, що подобається, у надії, що це коли-небудь через багато років принесе величезний прибуток.
© 2003-2010  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"