інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Інвестиції на ринку творів мистецтва крізь призму фінансової кризи

О. Грінцов

Арт-ринок переживає нечуваний бум. Інвестиції в нього виявляються вигідніше вкладень у цінні папери, і, за найскромнішими показниками, за минулий рік ринок мистецтва зріс на 35%.

Експерти пояснюють це нестабільністю і неприбутковістю фондового ринку, низьким доходом за банківськими депозитами, затишшям у сфері нерухомості і коливанням курсів світових валют, що змушує заможних людей масово звернутися до альтернативних джерел збереження грошей. А саме – інвестувати у прекрасне.
Проте вкладення в мистецтво прямо не залежать ні від економічних, ні політичних криз, і тому є надійним притулком капіталу в нестабільний або посткризовий період. А час працює тільки на користь таким вкладам. Про це свідчить безліч цінових рекордів, встановлених в 2011 році. За найбільш цікаві лоти покупці влаштовували справжню війну гаманців, і твори йшли за ціну, що в кілька разів перевищує верхній естімейт, тобто саму оптимістичну оцінку аукціону.
Наприклад, на торгах Sotheby’s Портрет Поля Елюара авторства Сальвадора Далі був проданий за $21,7 млн при естімейті $3,5-5,0 млн, встановивши один з рекордів року – на живопис сюрреалізму. За картину боролися відразу п’ять учасників аукціону, в той час як звичайно за таку річ конкурують два, максимум три колекціонера.
На думку експертів, ринок відновлюється після найбільшого падіння, пов’язаного зі світовою кризою у квітні 2009 року і продовжує демонструвати своє зміцнення. Очікується продовження цієї тенденції, а також поліпшення ситуації в сегменті російського, українського і радянського мистецтва.
3,3 млн фунтів стерлінгів (близько $5 млн) заплатили на одному з торішніх аукціонів Sotheby’s в Лондоні за крихітне полотно розміром 12,5х9,5 см. Мова йде про автопортрет Люсьєна Фрейда, відомого британського художника і любителя зображати оголеними великих жінок.
Ця сума більш ніж в чотири рази перевищує верхній естімейт аукціону ($800 тис.) і майже в 40 разів – ціну 20-річної давнини. В останній раз цей автопортрет продали на аукціоні в 1992 році – за 88 тис. фунтів.
Вкладення в предмети мистецтва приносять дуже великі річні проценти. При грамотному внеску вже через п’ять років вартість роботи може зрости на 30%, 50% або навіть на 100%
Однак спеціалісти попереджають потенційних інвесторів про обережність. На цьому ринку не працюють суто економічні закони.
Величезну роль відіграє якість роботи, а також уміння вгадати потенціал художника, коли він ще тільки починає, і побачити його перспективу, коли він ще нічого не досяг. Для цього треба розбиратися не тільки в економіці, але і в мистецтві або ж вдаватися до допомоги компетентних фахівців.
В результаті у найбільших аукціонних будинків, Sotheby’s і Christie’s, – «запаморочення від успіхів».
Повні звіти за 2011 рік стануть відомі пізніше, але вже з результатів продажу першої половини року можна судити про солідне зростання прибутків аукціонів.
Так, за перші шість місяців 2011 року доходи Sotheby’s від торгівлі предметами мистецтва склали $489,4 млн, а загальний обсяг продажів – $3,4 млрд. Прибуток у другому кварталі опинився на 48% вище отриманого за аналогічний період в 2010 році, і президент аукціонного дому заявив, що це було саме яскраве зростання за всю історію.
Фінансові показники Сhrіstіе’s також чудові. За перше півріччя минулого року загальна виручка склала $3,2 млрд, що на 17,6% більше порівняно з аналогічним періодом 2010 року.
Яскравим показником того, що покупці готові платити будь-які гроші за прекрасне, стала і цінова планка – суми в мільйони доларів вже не сприймаються як астрономічні. Так, за шість місяців в 2011 році на Sotheby’s продали 441 лот ціною понад $1 млн. За аналогічний період минулого року таких лотів було всього 273.
Втім, не тільки бажання зберегти накопичене непосильною працею рухає колекціонерами. Чималу роль відіграє і мода: зростає престиж причетності до арт світу як показник культурної розвиненість і високого суспільного статусу. І в цьому сенсі особиста колекція – різновид ініціації, показник причетності до елітарного клубу.
Оператори арт-ринку стверджують, що у 2012 році тенденція збережеться. Це пояснюється тим, що люди вважають за краще володіти мистецтвом, а не грошима.
Мистецтво стало ефективним та більш ніж легітимним інструментом збереження капіталу, повноправним гравцем ринку інвестицій.
Люди вірять у те, що твори мистецтва ліквідні, а їхні гроші збережені. Тобто зараз, з їхньої точки зору, колекція – такий самий надійний актив, як нерухомість або цінні папери.
Зростає інтерес до творів мистецтва українських авторів. Купувати українське мистецтво зараз дуже вигідно, оскільки світ на нього вже звернув увагу.
Хоча українські художники поки коштують менше, ніж аналогічні за рівнем американські і європейські. На думку аналітиків, роботи вітчизняних майстрів недооцінені в середньому на 40-60%, тому прогнозують їхнє подорожчання.
Деякі експерти переконані, що ніякі висновки про інвестиційну привабливість мистецтва не можуть вплинути на присутність країни на світовому художньому ринку.
Для цього потрібен патріотизм національного капіталу і цивілізована державна культурна політика. У нас і з тим, і з іншим серйозні проблеми.
Справедливість цього підтверджують і китайці. Так, за даними аукціонних домів, найбільш активними на ринку в 2011 році стали азіатські покупці. Вони вкладають у своїх майстрів, і тому найдорожчим художником року виявився китаєць Ці Байші. Його робота «Орел на сосні» (1946) пішла за $57,2 млн. А традиційний китайський живопис показав найбільший прогрес серед всіх сегментів образотворчого мистецтва – буквально за рік ціни на неї виросли в середньому на 20,6%.
Вартість імпресіоністів і модерністів зросла на 14%, а полотна післявоєнного і сучасного періодів подорожчали на 6,4%. В той же час роботи майстрів старої школи і художників XIX століття показали середню рентабельність 4,8% – це найдорожчий сегмент ринку, і зростання тут найменше.
Тому найцікавішими з точки зору інвестиційної привабливості спеціалісти називають сучасних художників та художників ХХ століття.
Вітчизняні експерти українського арт-ринку стверджують, що цієї весни активне міжнародне життя переміститься в Україну.
Банківський капітал на ринку витворів мистецтва
Наприкінці 80-х років, коли на Заході відбувся бум на ринку мистецтва, фінансові вкладення в цю галузь стали життєздатною і популярною формою інвестицій. В результаті з’явився новий напрямок банківської діяльності, так званий Art Banking.
Арт-банкінг розрахований на три категорії клієнтів. Перша – ті, хто хоче використовувати власну вже існуючу колекцію творів мистецтва для фінансування нових придбань.
Друга група клієнтів – це люди, які мають намір використовувати належні їм предмети мистецтва для покриття боргів.
І, нарешті, третя категорія – це арт-дилери, які користуються арт-банкінгом для купівлі картин або антикваріату з подальшим перепродажем.
На початку та в середині 90-х років ринок мистецтва переживав кризу, і попит на банківські послуги в області інвестицій в мистецтво значно впав.
В даний час арт-маркет переживає друге народження. Бізнесмени беруть активну участь у торгах аукціонних будинків, у тому числі і на Заході, вкладають кошти в придбання картин та інших предметів мистецтва. За відгуками фахівців, потреба клієнтів у даній послузі стала особливо актуальною під час останньої світової фінансової кризи.
center> Бізнесмени не мали однозначного поняття про способи збереження своїх активів, і предмети мистецтва представлялися одним з таких інструментів. Найважливішим моментом тут є грамотна попередня підготовка. Наприклад, при купівлі картин необхідно зважено обрати напрямок, автора, провести ретельну експертизу та оцінку придбаного полотна. У низці випадків банк здійснює часткове фінансування покупки, може виступити співінвестором.
Кредитування під заставу предметів мистецтва
Особливість Art Banking полягає в тому, що на відміну, наприклад, від ринку нерухомості, де вартість об’єкта визначається відносно легко, цінність картини або антикваріату нерідко є предметом довгих суперечок. Вартість предметів мистецтва залежить від різних суб’єктивних факторів, що призводить до підвищення ризику для кредитора.
Щоб мінімізувати ризик, кредитна організація, у випадку падіння ринкової ціни об’єкта мистецтва, часто залишає за собою право перегляду застави у бік збільшення. В особливо критичних випадках кредитор може попросити провести часткове дострокове погашення заборгованості.
Крім того, зазвичай сума кредиту не перевищує 50% від встановленої вартості об’єкта мистецтва, що також є ще одним заходом безпеки з боку банку.
Кредитування під заставу предметів мистецтва, безумовно, не найдешевший спосіб позики грошових коштів. Процентна ставка за таким кредитом зазвичай вище середньоринкової, і варто зважити всі за і проти, перш ніж використовувати твір мистецтва, що дістався в спадок, для купівлі нової вілли на узбережжі Середземного моря.
Інвестиції у мистецтво
На думку фахівців, все частіше привілейовані клієнти розглядають мистецтво як сферу прямих інвестицій. У цьому випадку експерти допомагають зібрати актуальну інформацію про те, які сегменти арт-ринку приносять більше прибутку, і сформувати довгострокову стратегію інвестування.
Багато в чому ринок мистецтва дуже схожий на класичний фінансовий ринок, говорять експерти.
Можна спробувати грати на спекулятивних операціях – купуючи дешевше і продаючи дорожче з метою отримання маржі, але цей напрям досить ризикований, він вимагає колосальної клієнтської бази, величезного досвіду, істотних експертних знань і неабиякого везіння. Вивчивши динаміку зростання цін на ринку мистецтва, фахівці прийшли до висновку, що дохідність у цьому сегменті не поступається дохідності за типовими фінансовими продуктами.
Тут також є «блакитні фішки», є другий і третій ешелони. Довгостроковий інвестор, вкладаючи кошти в твори мистецтва, ризикує отримати дохід в більшій або меншій мірі.
Величезний статок, безумовно, дає перевагу для старту інвестування в мистецтво. Проте, це зовсім не обов’язкова вимога. Світова практика показує, що більшість колекцій починалися з невеликих вкладень.
Історія, у тому числі і новітня, знає приклади, коли колекціонери спочатку вкладали менше 10 тис. дол. Дійсно, для того, щоб почати купувати сучасний малюнок, абсолютно не потрібні мільярди. За порадами експертів, важливіше визначитися зі своїми уподобаннями. Тематичні колекції присвячені певному напряму або періоду в мистецтві, мають більшу цінність, ніж безладні придбання, і до того ж відображають особистість самого колекціонера, його філософію і світогляд.
Саме тому інвестування в мистецтво – сфера тонка і дуже індивідуальна. Персональний делікатний підхід – перше правило в роботі у напрямку Art Banking. Якісна експертиза і грамотна довгострокова стратегія інвестування в мистецтво від висококваліфікованих менеджерів принесуть не тільки грошові, але й емоційні дивіденди.
© 2003-2012  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"