інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Особливості відкриття банківських рахунків в азійських країнах*

В. Крижановська

Раніше усі були впевнені у високій надійності та безпеці європейських банків. Не дивно, що значна кількість вітчизняних бізнесменів має рахунки у банках Швейцарії, Великої Британії, Австрії та інших. Проте останнім часом швейцарські банки під тиском Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) та уряду США почали розкривати конфіденційну інформацію своїх клієнтів, що деякою мірою підірвало репутацію європейської банківської системи.

У свою чергу, азійські банки у розкритті інформації своїх клієнтів помічені не були, тому зараз вони активно нарощують кількість споживачів своїх послуг. Банки Японії, Сінгапуру і Гонконгу в міжнародному діловому середовищі вже давно вважаються надійними фінансовими партнерами. А сьогодні до їхнього числа приєдналися банківські установи Індії, Малайзії і, звичайно ж, Китаю.
Враховуючи високий рівень безпеки та конфіденційності, що надаються азійськими банками, складність процедури відкриття рахунку полягає тільки у використанні принципу «know your client – знай свого клієнта».
Найчастіше банк вимагає особистого візиту істинного вигодонабувача (бенефіціара), директора і управляючого рахунком. Особливо, якщо рахунок відкривається на юридичну особу, вищеперелічені представники якого є резидентами пострадянського простору. Причому, якщо раніше в Гонконгу за допомогою спеціальних акредитованих агентів банку рахунок можна було відкрити дистанційно, то з 30 листопада 2012 року набрало чинності правило, згідно з яким при відкритті рахунків фізичним та юридичним особам обов'язковий особистий візит клієнта в банк.
Практично всі азійські банки вимагають внесення на рахунок страхового депозиту. Його розмір варіюється від 1 350 USD (HSBC Hong Kong) до 150 000 USD (ANZ Bank Singapore), але це теж не межа. В банку HSBC страховий депозит має бути внесений за допомогою чека під час зустрічі з представниками банку при відкритті рахунку. Гроші повертаються клієнту в разі відмови банку відкрити рахунок. В інших азійських банках депозит просто заводиться на рахунок.
Відкриваючи рахунок, клієнту доведеться довести банку наявність ділових зв'язків своєї компанії з азійським бізнесом. Якщо заявлений компанією управляючий по рахунку або бенефіціар не є резидентом країни, в якій відкривається рахунок, то крім докладного бізнес-плану необхідно надати контракти з азійськими партнерами.
Але що робити, якщо компанію тільки створено, а рахунок необхідно відкрити ще перед укладанням контрактів, які доводять ділові зв'язки? Адже банк не відкриє рахунок без наявності контрактів, виходить замкнене коло.
У цьому випадку корисною може виявитися схема фідуціарного володіння. Фідуціар – довірена особа, яка діє в інтересах і за дорученням одного чи кількох клієнтів. В порівнянні зі звичайними агентами фідуціар дотримується більш високих стандартів професійної етики і ставить інтереси правовласників-бенефіціарів понад усе.
Фідуціар зобов'язаний діяти завбачливо, проявляючи максимальну сумлінність, чесність, непідкупність, лояльність і абсолютну відданість інтересам правовласника, оскільки він несе всю відповідальність за діяльність компанії.
Фідуціарне володіння користується особливою популярністю при відкритті рахунків в азійських банках, оскільки дозволяє не тільки залишити в тіні справжніх бенефіціарів і реальних управляючих банківськими рахунками, але і позбавити їх від зайвих дій. Наприклад, переліт в Азію на зустріч з представниками банку при використанні фідуціарного володіння необов'язковий. А найважливіше – ця схема дозволяє обійти складність з наданням контрактів. Зараз на ринку з'являються юридичні фірми, одним з напрямків діяльності яких є надання послуги фідуціарного володіння.
При відкритті банківського рахунку компанії потрібно призначити управляючого-резидента країни відкриття такого рахунку, приблизно на півроку. Якщо компанія не є резидентною, то її директор може видати довіреність на управління рахунком резиденту країни, в якій відкривається рахунок (фідуціару). Крім номінального власника власник компанії заявляє банку і номінального управляючого-резидента. Як правило, цю людину рекомендують акредитовані агенти банку, впевнені в його професійній репутації, тому проблем з відкриттям рахунку виникнути не повинно.
Схема роботи з фідуціаром використовується тимчасово, виключно для уникнення «підводних каменів» при відкритті рахунку. Після закінчення деякого часу власник змінює номінального бенефіціара та підписанта за рахунком. Безумовно, зміну можна провести відразу після відкриття рахунку, але в такому випадку, банк гарантовано запросить особисту зустріч з новими представниками компанії. Експерти рекомендують проводити таку зміну приблизно через півроку або не раніше ніж через чотири місяці.
Проте, навіть якщо банківський рахунок відкрито без надання додаткових документів, де-юре виходить, що управляють рахунком і володіють компанією абсолютно чужі люди. Власників бізнесу це дуже відлякує і далеко не кожен погодиться на такі умови. Але потрібно враховувати, що компанії, які надають сервіс фідуціарного володіння найчастіше є іноземними, з відмінною діловою репутацією, а менталітет їхніх співробітників не страждає синдромом рейдерства.
Оформлення фідуціарного володіння – послуга не з дешевих, оскільки всю відповідальність за діяльність компанії юридично несе саме фідуціар. Тому їм немає сенсу ризикувати професійною репутацією заради сумнівних махінацій з клієнтським бізнесом.
Зрозуміло, що великий бізнес на чесному слові не тримається. В інтересах клієнта між номінальними і реальними власниками укладається «trust deed» – трастова угода, згідно з якою все володіння і управління рахунками та бізнесом здійснюється від імені, за дорученням, і в інтересах клієнта. За бажанням клієнта, фідуціарні власники розробляють додаткові угоди, що регулюють питання, які турбують справжнього власника компанії. Як правило, складання таких угод враховується у вартості оформлення фідуціарного володіння.
За великим рахунком, вся ця схема досить проста, але щоб уникнути непотрібних проблем, необхідно звертатися за подібного роду послугами тільки до професійних юристів, які зможуть надати докладну консультацію і правдиво розповісти про всі нюанси, убезпечивши при цьому клієнта та його бізнес.

* За матеріалами finance.ua.
© 2003-2013  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"