інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Рейтингові рекомендації аналітиків Wall Street

Мовою аналітиків Wall Street рейтинг "hold" (тримати) – це завуальована порада продавати. Рейтинг "sell" (продавати) навряд чи можна зустріти на практиці. Песимістично налаштовані аналітики лише інколи напряму радять інвесторам продавати акції. Однак ви можете навчитися інтерпретувати їх обережно сформульовані рекомендації і час від часу витягати з гри під назвою "рейтинги" корисну інформацію.
Більшість брокерських фірм використовують п'яти бальну рейтингову шкалу. Найкраща рекомендація – "strong buy" (активно купувати) – оцінюється в один бал. Потім – рекомендація "buy" (купувати), – два бали. Рейтинг "neutral" (нейтральний) – це три бали. Найнижчими рейтингами є "sell" (продавати) і "strong sell" (активно продавати), що оцінюються в чотири і п'ять балів, відповідно.
Термінологія може дещо відрізнятися в різних фірмах. Так, Merrіll Lynch (MER) установлює рейтинги "buy" (купувати), "accumulate" (накопичувати), "neutral" (нейтральний), "reduce" (cкорочувати) і "sell" (продавати), яким відповідають числові значення від 1 до 5. Lehman Brothers (LEH) використовує замість "accumulate" термін "outperform" (вище середньоринкового). "Reduce" позначається як "underperform" (нижче середньоринкового).
Пояснити зміст цієї словесної плутанини досить складно, але потрібно навчитися читати між рядків. Слід розуміти, коли варто скептично ставитися до позитивних рейтингових оцінок. І, оскільки прямі негативні рейтинги зустрічаються рідко, необхідно навчитися розрізняти інші способи, за допомогою яких аналітики повідомляють негативну інформацію.
Приблизно з 5 тис. акцій і 28 тис рейтингів, відслідкованих компанією Fіrst Call/Thomson Fіnancіal, частка рейтингу "sell" складає менше 1%.
Третина рейтингів складають "strong buy". Ще одна третина – це "buy", і одна третина – "hold", на думку Джо Купера (Joe Cooper), аналітика з дослідженнь Fіrst Call. На інші дві категорії припадає лише 0,8% від загальної кількості рейтингів.
Така ситуація пояснюється низкою причин.
По-перше, аналітики вибирають компанії, які вони відслідковують. На думку одного з них, "аналітики не витрачатимуть час і зусилля, якщо вони не відчувають, що можуть рекомендувати акції". Ще важливіше прагнення інвестиційних банків уникнути численних конфліктів, імовірність яких полягає в сутності їхнього бізнесу. Будь-яка компанія буде незадоволена, якщо для її акцій буде встановлено рейтинг "sell". У цьому випадку вона може припинити користуватися послугами інвестиційного банку, аналітик якого дав її акціям негативну оцінку, і банк втратить прибуток.
По-друге, компанія може "відрізати" аналітика від потоку інформації і перешкодити його спілкуванню з вищими посадовими особами. У цьому випадку він, безсумнівно, зазнає неабияких труднощів при аналізі даної компанії. Робота аналітика включає створення дослідницьких звітів, установлення цінових орієнтирів для акцій і оцінку прибутків. Невід'ємною частиною цієї роботи є одержання від менеджерів компанії інформації про зростання, напрямок розвитку і загальний фінансовий стан цієї компанії. Відсутність необхідних контактів може негативно позначитися на якості оцінки, особливо в порівнянні з оглядами інших аналітиків, що відслідковують цю ж компанію.
Аналітики ведуть свою гру з використанням "кодових" слів. Існуюча система дозволяє аналітикам змінювати свої оцінки, не завдаючи шкоди компаніям.
Головне завдання приватних інвесторів - "зламати" цей код. Не слід приймати рейтинг "buy" чи "strong buy" за чисту монету. Аналітик може підняти короткостроковий рейтинг акцій, тому що вважає, що на цих новинах можливе їхнє зростання.
З іншого боку, зниження рейтингу акцій у короткостроковій перспективі може бути просто результатом оцінки їхньої вартості. Для довгострокових інвесторів це може бути несуттєвим.
Водночас зниження рейтингу може відбивати зміну аналітиком оцінки перспектив компанії. Зниження з "buy" до "neutral" може означати, що в компанії відбулися важливі зміни. Якщо аналітик, який установив для акцій рейтинг "strong buy", знижує оцінку прибутку компанії і змінює рейтинг на "buy", то це треба розуміти як важливий сигнал.
Необхідно мати уявлення про конкретного аналітика й інформацію про висвітлення різними аналітиками компанії, що вас цікавить. Якщо аналітик протягом тривалого часу позитивно оцінював акції, а потім зненацька понизив їхній рейтинг, це може бути ознакою виникнення в компанії проблем.
Висококваліфікований аналітик, до думки якого прислухаються інституціональні і приватні інвестори, може зіграти істотну роль у русі акцій.


© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"