інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Податкові новації та проблеми розвитку фондового ринку

В.Бондарчук

Прийняття Податкового кодексу сприятиме активізації діяльності на вітчизняному ринку цінних паперів, зокрема фізичних осіб - інвесторів. Разом з тим, імплементація податкових новацій не є вирішенням усіх існуючих проблем, що потребує подальшого вдосконалення податкового законодавства.

Податковий кодекс містить багато важливих і корисних деталей, зокрема регламентує оподаткування інвестиційних операцій фізичних осіб, відносячи цінні папери, корпоративні права й деривативи до інвестиційних активів.

Податковий кодекс скасовує податок на прибуток від емісійного доходу, тим самим усуваючи перешкоди для проведення публічних розміщень акцій (IPO). Тепер різниця між номіналом і ціною покупки, вищої за нього, включається до валових витрат. З цієї причини досі нові емісії акцій розміщувалися тільки за номіналом і викуповувалися переважно мажоритарними акціонерами для припинення розмивання їхньої частки. Ця деталь знижувала інтерес до зростання капіталізації. Наявність цього податку заохочувала корупцію серед посадових осіб підприємств, маніпуляції та незаконне використання інсайдерської інформації.

Особливо сприятливою для фондовиків є стаття 167, яка регламентує зниження ставки податку при отриманні дивідендів із п’ятнадцяти до п’яти відсотків (для нерезидентів вона збережена на рівні 15%). Раніше такі доходи оподатковувалися за сумарною ставкою 40% (25% податку на прибуток і 15% податку на доходи фізичних осіб). Тепер при виплаті дивідендів приватним особам і фондам підприємства не будуть нараховуватися авансові платежі з податку на прибуток. Це послаблення має сприяти збільшенню дивідендних відрахувань компаніями та зростанню вартості акцій.

Стаття 167 також передбачає зменшення втричі, до п’яти відсотків, податку з доходу, який виплачує компанія з управління активами (КУА) клієнтам інвестиційних фондів, а також податку на доходи у вигляді відсотків (дисконту), отриманих власниками облігацій від їхніх емітентів. Доходи інвестиційного фонду не підлягають оподаткуванню на етапі реалізації КУА інвестиційних проектів. Тобто інвестиційний фонд може провести на ринку скільки завгодно прибуткових операцій, але поки доходи від них залишаються у фонді, проміжного оподаткування не відбувається, що сприятиме зростанню інтересу населення до цих фінансових інструментів. Експерти вважають, що для зниження витрат на сплату податків інвестори (резиденти або нерезиденти) надаватимуть свої активи в управління.

Документ містить і гарне нововведення для іноземних інвесторів - зрівняння ставки оподаткування доходів від інвестицій (на рівні 15%) нерезидентів та резидентів (раніше нерезиденти повинні були платити вдвічі більше). Державна податкова адміністрація видала лист про відображення негативного фінансового результату за операціями з цінними паперами та деривативами в 2010 році, в якому скасувала своє попереднє роз’яснення про віднесення на витрати в цьому році тільки 20% валових витрат попередніх періодів.

На думку учасників ринку, ще однією позитивною рисою Податкового кодексу є диференційований підхід законодавця до оподаткування позабіржових і біржових операцій. Учасники ринку також схвалили преференції щодо формування цін і витрат на біржах. Вони вважають, що це може значно активізувати організований фондовий ринок. Так, для визначення інвестиційного доходу, отриманого фізичними особами на організованому ринку від операцій з інвестиційними активами, вже не існує так званої проблеми тридцяти днів. Раніше діяли досить заплутані нормативи розрахунку інвестиційного прибутку, які тепер за біржовими угодами скасовані. Вони формували складний порядок визначення фінансового результату. У разі здійснення операцій з одним і тим же цінним папером протягом 30-денного періоду, в результаті якого інвестор зазнав збитків, останні при розрахунку податкових зобов’язань могли не враховуватися. Відміна «правила 30 днів» значно спростить роботу фізичним особам на фондовій біржі.

Тим не менше, ця норма зберігається для позабіржових угод.

Правила оподаткування доходу від операцій з цінними паперами для юридичних осіб, які перейшли до Податкового кодексу, створили в Україні цілу галузь із реєстрації, лістингування та обігу так званих сміттєвих акцій. Немає сенсу платити податок на прибуток від торгівлі цінними паперами, якщо на суму прибутку можна купити сміттєві акції у представників згаданої галузі (вивівши тим самим кошти за кордон або перевівши в готівку), а згодом знецінити це «сміття» у себе на балансі. Намір зменшити податковий прес для інвесторів призвів до корупції при реєстрації «сміттєвих» емісій, відходу від податків і, як наслідок, загального підвищення податкового навантаження на сумлінних платників податків.

Разом з тим, експерти зазначають, що в Податковому кодексі не враховано пропозиції учасників ринку в частині віднесення на витрати витрат фізичних осіб на брокерське і депозитарне обслуговування, без яких інвестори не можуть здійснювати операції з інвестиційними активами.

Не врахована в Податковому кодексі й пропозиція біржовиків щодо сальдування доходів юридичних осіб, отриманих від операцій з цінними паперами та деривативами. У нинішньому році в Україні почав працювати терміновий ринок, який дає можливість хеджувати ризики, тому пропозиція бірж полягала в тому, щоб юридичні особи могли сальдувати фінансовий результат від операцій з усіма видами цінних паперів і деривативів. «При хеджуванні цілком логічним є здійснення операцій як на терміновому, так і на фондовому ринках. При цьому одні з них будуть прибутковими, а інші - збитковими. Проте за рахунок прибутку від операцій з одними активами можна перекрити збитки за іншими операціями.

Аналітики вважають, що відсутність у документі операцій РЕПО (коли цінний папір продається із зобов’язанням зворотного викупу) - великий недолік кодексу. Обсяг цих операцій на ринках сусідніх країн становить трильйони доларів. Наприклад, в Росії створено податкові пільги, і держава отримала інструмент, у тому числі для управління ліквідністю.

Експерти зазначають, що запровадження оподаткування відсотків за банківськими депозитами (заплановано на 2015 рік) з часом змусить людей звернути увагу на фондові інструменти. До того ж, відсоткові ставки з банківських вкладів неухильно знижуються.

Передусім виграє від введення нових правил щодо оподаткування доходів фізичних осіб, отриманих в результаті інвестування й торгівлі цінними паперами, інтернет-трейдинг. Активно розвиватимуться довірче управління та інвестиційні фонди. Завдяки поступовому зростанню ліквідності та збільшенню обсягів коштів, доступних для вкладення на фондовому ринку, в середньостроковій і довгостроковій перспективі стане можливим проведення IPO на українських біржах.

© 2003-2010  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"