інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Сучасні тенденції розвитку онлайнових брокерських послуг на ринку цінних паперів*



Стрімко зростаюча у докризовий період галузь брокерських послуг на ринку цінних паперів, що вдихнула «нове життя» у традиційну брокерську індустрію за допомогою низьких комісійних для нової категорії інвесторів, які прагнуть до більшої самостійності, зараз підраховує збитки разом із фондовим ринком. Стурбовані клієнти онлайнових брокерів суттєво знизили свою інвестиційну активність, а в деяких випадках взагалі припинили діяльність.

За період з січня по квітень поточного року обсяги світових торгів, що здійснюються on-lіne, знизилися на 24%, незважаючи на те, що кількість нових рахунків у онлайнових брокерів з часів «бичачого» ринкового періоду практично подвоїлося. Проте, за даними фірми Jupіter Medіa Metrіx, у цей час близько 18 млн. американських родин мають он-лайнові трейдингові рахунки, тоді як у 1999 році їхня кількість становила лише 8,1 млн. Прогнозується, що до 2012 року кількість домогосподарств, що мають рахунки для роботи із цінними паперами on-lіne, збільшиться ще на 1,8 млн. В Україні обсяги торгівлі цінними паперами за участю фізичних осіб у поточному році (січень-травень) склав близько 6 млрд. грн. Кількість торговельних рахунків фізичних осіб тільки на Українській біржі досяг 7 тис. грн.

Очевидно, що кращим маркетинговим інструментом галузі є сильний фондовий ринок, що приваблює велику кількість інвесторів, що хочуть заробити, тоді як у періоди ринкового спаду популярність онлайнового трейдингу знижується. У мінливих ринкових умовах он-лайнові брокери намагаються різними способами вдосконалювати свою діяльність, адаптуючись до нових потреб клієнтів як за допомогою пропозиції нових трейдингових інструментів, так і акцентуючи увагу на наданні інвесторам професійних консультацій і послуг з планування та управління їхніми портфелями.

Безумовно, з появою онлайнового трейдингу «портрет» інвесторської аудиторії змінився безповоротно. Факт формування нового покоління інвесторів, що відрізняється від колишнього більшою самостійністю, заперечувати неможливо, і ситуація вже ніколи не повернеться до попереднього етапу. З іншого боку, відсутність якої-небудь односпрямованої тенденції на фондовому ринку протягом останніх кількох місяців сильно протверезило надто самостійних інвесторів, змусивши їх більш адекватно оцінювати ступінь складності роботи в інвестиційній сфері та шукати професійної допомоги. У результаті, з корінною зміною ситуації на фондовому ринку вимоги цього нового покоління інвесторів до якості та асортименту продуктів і послуг, що пропонуються онлайновими брокерами, суттєво зросли. Останнім часом, за свідченнями самих онлайнових брокерів, кількість інвесторів, які бажають користуватися такими послугами, як сприяння у виробленні інвестиційної стратегії, складанні та управлінні інвестиційним портфелем, значно збільшилася, тоді як категорія повністю самостійних інвесторів відповідно зменшилася.

Багато онлайнових брокерів усе ще сподіваються привернути клієнтуру за допомогою спеціальних пільгових пропозицій, але реальність змушує представників галузі шукати нові, більш ефективні в умовах невизначеності на фондовому ринку, способи одержання прибутку. Деякий час збільшення кількості клієнтських рахунків було головним завданням онлайнових брокерів, однак з падінням трейдингової активності, багато гравців починають зосереджувати свою увагу на інших цілях, зокрема, на утриманні та підвищенні активності вже існуючих клієнтів. Щоб запобігти відтоку клієнтів та їх поверненню до традиційних брокерських фірм, що надають повний спектр послуг, все більша кількість онлайнових брокерів доповнює свої ресурси освітнім контентом і розширеними послугами професійних консультантів.

Деякі брокери, стурбовані зниженням клієнтської активності, запроваджують нові комісійні, що стягуються із клієнтів, по рахунках яких не проводиться певна кількість операцій або розмір активів на яких не перевищує визначеної суми. Компанії усвідомлюють, що такі заходи змусять багатьох клієнтів відмовитися від їхніх послуг, але сподіваються, що в такий спосіб у інвесторів, які залишилися, буде стимул більш активно брати участь у торгах.

Таким чином, «переоцінка цінностей», що відбувається в цей час у онлайнових брокерів та їхніх клієнтів, мабуть, є єдиним для галузі позитивним результатом спаду на фондовому ринку. У колишні «золоті» дні обсяги торгів були настільки високі, що брокери, з одного боку, могли майже не турбуватися про якість та різноманітність пропонованих послуг, а з іншого боку їм просто бракувало часу та сил на вдосконалення діяльності. У свою чергу їхні клієнти були раді брати участь у підйомі ринку, причому за більш низьких комісійних. Тепер же інвестори стали більш вимогливими, а у брокерів з'явилася гарна можливість для «перегрупування» сил та нових ініціатив, що стосуються не тільки комісійних, як в попередні часи. Але тепер, коли маркетингова кампанія онлайнових брокерів, націлена на просування послуг шляхом проголошення «найнижчих комісійних» завершилася, інвесторам, можливо, буде ще важче здійснювати вибір онлайнових брокерів.

Звичайно, низка критеріїв вибору були й залишаються однаково важливими для всіх категорій інвесторів. Це – надійність операцій (або, іншими словами, можливість одержання доступу до здійснення операцій навіть у моменти найбільшої активності на ринку), низькі комісійні, якість та швидкість роботи служби клієнтської підтримки, наявність на сайті котирувань у режимі реального часу, швидкість виконання наказів, можливість виконання наказів за найкращою можливою ціною, простота навігації по сайту, легкість управління рахунком та деякі інші. Однак значущість таких параметрів, як рівень комісійних, асортименти пропонованих інвестиційних продуктів, наявність та рівень інструментів вибору та аналізу об'єктів для інвестицій, наявність послуг професійних консультантів і доступ до комплексних фінансових послуг по-різному оцінюється різними інвесторами залежно від їхнього інвестиційного стилю, стратегії, досвіду та інших характеристик.

Для України, ринок онлайнових брокерських послуг для фізичних осіб має зовсім коротку історію. Важливим фактором його подальшого розвитку є формування відповідної законодавчої бази, зокрема, проведення маржинальних операцій, що дозволяють інвестору працювати не тільки з власними, але й запозиченими коштами або цінними паперами.

У цьому контексті особливий інтерес у трейдерів викликав проект «Положення про здійснення діяльності торговця при укладенні угод з використанням грошових коштів та/або цінних паперів, наданих торговцем у позику клієнту», оприлюднений Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку (ДКУПФР).

Маржинальні операції насамперед цікаві учасникам інтернет-трейдингу оскільки вони суттєво збільшують фінансові можливості приватних інвесторів. Зараз брокери на вітчизняному фондовому ринку надають своїм клієнтам «плече» 1:1 – 1:3, що відповідає рівню маржі від 50% до 25%. Іншими словами, на позику тисячу гривень, яку клієнт використовує під час боргів, брокер додає ще 1-3 тис. грн. своїх коштів.

Зараз послуги маржинального кредитування на українському ринку цінних паперів надають не більше 15 брокерів. При цьому більше 10% трейдерів-фізичних осіб користуються даними послугами.

На думку аналітиків. після прийняття необхідної нормативної бази вітчизняний ринок маржинального кредитування буде розвиватися більш активно. Це сприятиме підвищенню ліквідності ринку цінних паперів та збільшенню його обсягів.

*За матеріалами Українського агентства фінансового розвитку

© 2003-2010  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"