інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Чинники, що руйнують та лікують бізнес
На залишках корпорацій, що зруйнувалилися в результаті кризи і капіталізація яких становила мільярди доларів, з'являться тисячі нових мільйонерів. Цим підприємцям буде потрібний реальний бізнес і реальні банки. Нажаль, банки й компанії сфери real estate найбільше потерпіли від кризи. У них схожі хвороби, на них діють ті самі економічні віруси. Але важко уявити нормальну економіку майбутнього, у якій будуть співіснувати недолікований фінансовий та хворий реальний сектор.

Існує чотири основних фактори, що руйнують будь-яку компанію. Серед них один зовнішній, котрий пов'язаний з негативними змінами в бізнес-середовищі, наприклад економічним спадом або фінансовою кризою. І три внутрішніх. Найбільш реальний з них – "ожиріння" – обростання активами, периферійними, непрофільними бізнесами й перевищення критичної маси підприємства. Наприклад, модна в період економічного зростання диверсифікованість компаній призвела до того, що девелоперські, будівельні й банківські структури зайнялися невластивими й не пов'язаними з основним бізнесом підприємствами, всебічно інтегруючись.
Не менш страшним симптомом руйнування є посилення бюрократизації у спробі підвищити керованість, втрачену в процесі "ожиріння". У цьому вітчизняний бізнес, мабуть, обігнав багатьох інших і може претендувати на вихід у фінал світового чемпіонату із затягування бізнес-процедур і подовження бізнес-процесів.
Третя група факторів ризику, що приводять до летального виходу з бізнесу, – страх, ослаблення лідерства, погіршення корпоративного клімату й девальвація корпоративної культури. Особливо ці фактори посилилися під час кризи, коли почалися масові звільнення персоналу й відмова від корпоративних цінностей.
Тепер про можливості, які можуть урятувати будь-яку економічно доцільну бізнес-імперію.
Передусім доведеться добровільно відмовитися від безперспективної периферії. В оновленому бізнесі повинні залишитися тільки ті активи, які показують високий потенціал і приносять позитивний результат. Усе інше слід розглядати як зайвий тягар.
Наступний крок – зруйнувати бюрократію, посилити лідерство, розвинути командний дух. Але краще це робити після вирішення першого завдання.
І нарешті, оскільки ми всі опинилися на "економічному дні", треба вміти бачити, відчувати й діяти "на дні" – сформувати нове бачення й установити нові цілі для підйому. І звичайно, треба нейтралізувати деструкторів (рейдерів, нечистих на руку чиновників, несумлінних конкурентів), створивши альянс із тими, хто може вирішувати питання конструктивно. Доведеться навчитися жити в жорстких умовах, наприклад, використовувати lean-технології, креативний менеджмент, інновації.
Один з позитивних моментів кризи в тому, що разом з появою економічного спаду зникають перешкоди входження в бізнес для нових підприємців.
Парадокс нинішнього моменту полягає в тому, що підприємства руйнуються, а бар'єри зростають. Порушуються горизонтальна й вертикальна інтеграції. Зводяться нові обмеження й перешкоди для проектів з гарним потенціалом і для підприємств зі здоровими активами.
Замість плідного співробітництва тих, хто міг би на уламках кризи побудувати новий бізнес, з'являються нові вимоги, додаткові умови, регулятиви, посередники, додаткові центри прийняття рішень. Зараз треба не створювати перешкоди, а допомагати один одному – ділитися компетенціями, ресурсами, досвідом, рецептами від ризиків.
Тим, хто перебуває у прямому контакті із клієнтом – продає, обслуговує, веде переговори, – зрозуміло, що лікування буде довгим. Тимчасова ейфорія від сьогоднішнього легкого підйому може призвести до серії помилкових планів і дій. Зараз час довгої гри й високих ставок.
Що ми хочемо бачити в майбутньому? Економіку, у якій одночасно є банки з високою ліквідністю, девелопери із земельними ділянками, що будуються й готовими об'єктами, люди, які потребують поліпшити свій життєвий простір, мільйони нових підприємців.
Але це не картина майбутнього, а вже сьогоднішня реальність, за одним лише невеликим винятком. Цей виняток – Страх перед Бар'єрами. Допомогти суспільству перебороти цей страх повинні першими ті, хто його посіяв, – банки й девелопери. Той, хто подолав цей страх, уже одержав перші плоди: доступне житло, прибуток і перспективи.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"