інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Бізнес-ангели інвестиційних проектів

Л.Александрова

Бізнес-ангел – це приватний інвестор, який вкладає власні кошти у незвичайні та перспективні проекти на етапі створення компанії в обмін на частку в її капіталі. На сьогодні у світі працюють близько 500 000 бізнес-ангелів.

Можливості фінансування інноваційних проектів на ранніх стадіях невеликі: бізнес-ангели; замовлення; гранти; кредити.

Пізніше, якщо проект успішний, серед джерел фінансування з’являться венчурні фонди, біржі, інвестиційні банки тощо. У США обсяг ангельських інвестицій практично дорівнює обсягу ринку венчурних інвестицій – це десятки мільярдів доларів. Однак ангели здійснюють у 20 разів більше угод за менших обсягів.

Проекти можуть проходити кілька стадій інвестування. Ангели підключаються на найбільш ранніх стадіях проектного бізнесу, коли ніхто більше не ризикує ним займатися, коли власне бізнес ще не народився, ризики максимальні, а вкладення мізерні. Ангели фінансують проект, коли він проходить так звану «долину смерті», де смертність проектів коливається у діапазоні від 70 до 90 %. Ризики ще дуже високі, інформації про проект мало. Часто вона ще просто не напрацьована, не перевірена.

Однак саме на цій стадії можливості зростання вкладень і перспективи зростання безмежні і, в цілому, ангельські інвестиції більш прибуткові, ніж венчурні або прямі. Адже після півроку об’єм інвестицій може бути на два порядки вище. Тому ангели ранніх стадій статистично завжди знаходяться у виграші.

Життєві цикли проектів і живих організмів аналогічні. Ранні стадії проектів практично неможливо прорахувати тільки за допомогою фінансового аналізу. Ще немає чіткого визначення бізнесу, фінансової складової, серйозного маркетингу та якісних бізнес-планів. Є тільки «генетично задані» можливості, які проявляються в поведінці авторів проекту. На 70 % це інвестиції в людей, а не в бізнес-плани. На цій стадії інтуїція відіграє більшу роль, аніж логіка.

Необхідно бути готовим до «ненажерливості» капіталу на ранній стадії. Недофінансований проект стає пташеням, яке вимагає постійного харчування. В іншому випадку він загине. Дуже необачно грати проти авторів проекту, вважаючи, наприклад, що якщо автори зажадають недостатньо інвестицій, то коли гроші закінчаться, інвестор отримає більшу частку і контроль. У більшості випадків мало хто, окрім авторів, може довести ранні стадії до результату, а втрата інтересу авторів до проекту (відчуття обману, мала частка) зазвичай означає його смерть. Для ангела набагато вигідніше бути радником, допомагати проекту зв’язками та досвідом, знижуючи тим самим вимоги до розміру інвестицій.

Серед стартапів, піднятих ангелами, – мільярдні авіакомпанії, біотехнологічні, фінансові, комп’ютерні, енергетичні підприємства і т. п. Багато з них добре відомі: Xerox, Amazon.com, Ryanair, Apple, Xynergy, Compaq, America Online, Google, E -bay, Innovative Robotics і багато інших.

При реалізації проектів на початковій стадії існує кілька типових колізій. «На наші гроші немає проектів» - кажуть інвестори. «На наші проекти немає грошей» - стверджують автори.

Вимоги інвесторів з фінансової сфери часто занадто завищені. 99 % стартапів, у принципі, не можуть їм відповідати. У той же час, реальні ризики стартапів зосереджені часто в інших площинах, аніж їх бачать фінансисти. Завдання бізнес-ангелів полягає в тому, щоб переконати інвесторів знизити високі вимоги, а авторам показати, як потрібно готуватися до партнерства з інвесторами. Тоді у грошей з’являються проекти, а у проектів - гроші. Крім того, потрібні механізми експертизи, консалтингу, навчання, «дорощування», доформування команди, упаковки. Вінець ангельського творіння – диверсифікація ризиків.

Одна з проблем багатьох початкових стадій – низька ефективність формальної експертизи. Вона не може бути ефективною за визначенням, бо подібного проекту ще ніхто ще не робив, не існує абсолютно надійних експертів і методів оцінки проектів. Але й експерти помиляються в прогнозах не менше за нас. Ось приклади:
• «Створити літаючі машини, що важчі за повітря неможливо». Лорд Кельвін, Президент Королівського наукового товариства. 1895 р.
• Засновнику Intel Гордону Муру в 70-х запропонували концепцію персонального комп’ютера. Він не став інвестувати.
• «Інтернет? Це нам не цікаво» – 1993 рік;
• «640 кілобайт пам’яті буде достатньо для кого завгодно і чого завгодно». Білл Гейтс, засновник Microsoft.

Суть у тому, що у сфері інноваційних проектів інтуїція інвесторів і ставка на людей відіграє більшу роль, ніж у бізнесі, який склався. Експертиза ідей складає левову частку роботи бізнес-ангелів. Автори часто не бачать відмінностей між інвестором, спонсором і замовником, їх цікавить процес розробки. Вони не вивчали конкурентів, не бачать світового ринку, не вірять, що патенти можна зламати, що не маючи контрактів з клієнтами, говорити про їхній інтерес безглуздо тощо. Більшість подібних помилок авторів проектів слід викорінювати до початку інвестування, інакше вони можуть розвалити проект.

Межа мрій бізнес-ангела – побачити акції компанії, з якою він починав працювати з «посівної» стадії, у котирувальному списку паперів найнадійнішого рівня на торговому майданчику з сотнями тисяч інвесторів. Це довгий і важкий шлях.

© 2003-2010  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"