інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Шахрайство у страхуванні під час кризи та засоби протидії

Фінансова криза спровокувала хвилю страхового шахрайства. Експерти констатують, що сьогодні до професійних шахраїв, які розпочали свої афери, додається усе більше «аматорів», що сподіваються за рахунок страховиків виправити своє скрутне матеріальне становище.

У багатьох громадян останнім часом знизився дохід, і це може навести їх на думку "заробити" на страхових виплатах. Тому можуть почастішати спроби фальсифікації страхових випадків і документів, необхідних для виплати.
Страхові компанії очікують, що першими почнуть шахраювати банківські позичальники, які не зможуть погашати автокредит. Клієнти, що з тих чи інших причин не зможуть повернути позику, будуть ініціювати знищення автомобіля. А банк, у свою чергу, звернеться у страхову компанію за виплатою. З тієї ж причини компанії очікують збільшення кількості фіктивних викрадень аби змусити страхові компанії розрахуватися по кредиту в повному обсязі. Почастішають і випадки дрібного шахрайства.
Атаку шахраїв страховики готуються зустріти у всеозброєнні. Наприклад, компанії вже знайшли досить ефективний спосіб боротьби із завищенням рахунків СТО. Усі страхові компанії, що серйозно працюють з автострахуванням, користуються спеціальними програмами для складання калькуляції з відновлювального ремонту, такими як Audatex чи Eurotax.
Ці програми, засновані на інформації, наданій виробниками автомобілів, дозволяють здійснити повну оцінку збитку і розрахувати вартість ремонту. При цьому враховуються вартість деталей і запчастин до автомобіля, необхідні тимчасові витрати на заміну тієї чи іншої запчастини, вартість нормо-години і т.д. Кожен рахунок зі станції обов'язково підлягає перевірці на підставі тих актів огляду, що складені одразу після ДТП і підписані водієм. Якщо в автомобілі не будуть виявлені приховані ушкодження, вся процедура виплат спрощується.
До того ж страховики досить активно обмінюються інформацією один з одним, а також регулярно надсилають запити в МВС. Таке співробітництво дозволяє в більшості випадків виключити виплати з так званого «подвійного» страхування, коли шахраї намагаються одержати відшкодування за нібито викрадений або вщент розбитий автомобіль одразу в декількох страхових компаніях.
Зниження платоспроможності позичальників змусить їх користуватися безпроцентними страховими кеш-кредитами. Наприклад, якщо автомобілю нанесені незначні ушкодження, автовласник може взяти рахунок зі СТО і просити про виплату відшкодування готівкою. При цьому гроші можуть бути витрачені не на ремонт автомобіля, а на інші цілі – наприклад, погашення чергового платежу по кредиту. Традиційна ж схема обману компаній за допомогою завищення рахунків зі станцій техобслуговування загрожує значним поширенням.
Сприяє шахрайським діям і те, що, прагнучи збільшити клієнтський портфель, багато компаній виявляють надмірну турботу про імідж. Додатковим фактором ризику стане зростання кількості застрахованих з «автоцивілки» після підвищення штрафів за відсутність поліса. За підрахунками страховиків, найближчим часом кількість водіїв, що укладають договори страхування відповідальності, може подвоїтися. Приблизно на стільки ж зростуть і обсяги виплат за незаконними претензіями.
Зараз же найчастіше компанії стикаються з інсценуванням ДТП, коли раніше розбитий автомобіль "підставляють" під авто, водій якого застрахував відповідальність. Проте експерти констатують зниження одного з найбільш популярних раніше видів шахрайства з «автоцивілкою» – підміни винуватця ДТП. Раніше учасники події часто мінялися місцями: роль винуватця брав на себе власник поліса «автоцивілки».
Незастрахований водій оплачував його збитки готівкою прямо на місці й одержував страхову виплату. Таким чином, обидві сторони отримували вигоду. Тепер же водії, що мають неабиякий досвід страхування, відмовляються брати на себе провину. Адже останнім часом страхові компанії значно підвищили тарифи для клієнтів, які стали винуватцями ДТП. Надбавка до тарифу при переукладанні договору для недбайливих водіїв може складати до 20% і більше.
З фіктивними викраденнями і підпалами автомобілів компанії борються за допомогою служб безпеки, що зараз діють практично в кожній компанії. У багатьох з них є спеціальний відділ, що розслідує всі підозрілі випадки. Піймати шахраїв іноді вдається. У таких випадках матеріали передаються в правоохоронні органи для проведення розслідування й до суду.
За статистикою компаній, нинішні схеми протидії шахрайству працюють з високою ефективністю і дозволяють страховим компаніям викрити аферистів ще на етапі врегулювання страхової події. Як правило, страховики просто відмовляють шахраям у виплаті, а ті, побоюючись відплати, і не наполягають. Довести факт махінацій страховику вдається у 90% випадків. Усі рішення приймаються на підставі висновку експертиз і постанов компетентних органів. Якщо клієнт не визнає факту шахрайства (це лише одиничні випадки), компанія залучає до розслідування правоохоронні органи.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"