інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Актуальні проблеми та перспективи розвитку
ринків фінансових послуг

А. Рибальченко
директор Департаменту нагляду за недержавними пенсійними фондами
Держфінпослуг, член Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг


На ринку фінансових послуг існує безліч проблем, які потребують вирішення. Що стосується основних напрямків діяльності Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, спочатку найголовнішим завданням було підрахувати кількість суб’єктів регулювання. Сьогодні Держфінпослуг починає переходити на новий, більш якісний рівень – це контроль за ризиками, ризиковістю операцій і безризиковістю надання фінансових послуг споживачам.
Питання, що потребує термінового вирішення пов’язане з розкриттям інформації про діяльність фінансових установ, зокрема, про їхній фінансовий стан, про те, наскільки вони ефективно управляють, здійснюють діяльність з надання фінансових послуг.
На жаль, сьогодні склалася така ситуація, що інформацію про діяльність фінансової установи, про надання фінансових послуг Комісія може оприлюднювати лише раз на рік. Цього недостатньо для фінансової установи або для споживачів фінансових послуг.
Оскільки законодавство не змінено, то вимога щодо оприлюднення інформації стосується лише річної звітності, але проблема існує і вирішувати її потрібно, Держфінпослуг звернулася до своїх суб’єктів, які підпадають під її регулювання, з проханням надати дозвіл на оприлюднення інформації, хоча б квартальної.
Сьогодні, відповідно до Закону «Про державне регулювання ринків фінансових послуг України» передбачена карна відповідальність за розголошення щодо професійної діяльності. Відповідно до законодавства, звітність страхових компаній, кредитних спілок, пенсійних фондів, управителів та інших суб’єктів, яку отримує Держфінпослуг, на жаль, відноситься до професійної таємниці.
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг оприлюднює консолідовану квартальну звітність, аналітичні огляди, але вона не може опублікувати звітність безпосередньо конкретної компанії з розкриттям всієї інформації, що подається до Комісії.
Наступне питання, що потребує вирішення як на рівні суб’єктів, так на рівні Держфінпослуг і, очевидно, втручання Уряду – це популяризація фінансових послуг та інформування населення щодо можливостей фінансових інститутів та інструментів, які воно може використовувати. На жаль, сьогодні в Україні не відбувається такої структурованої, чіткої системної роботи з населенням щодо роз’яснення принципів та основних положень функціонування фінансових ринків. Досить часто ми стикаємося з тим, що люди не усвідомлюють свою відповідальність особисто, за те, що вони безпосередньо приймають рішення про участь або неучасть у фінансових установах та отримання фінансових послуг. Особливо це було помітно з довірчими товариствами, коли населення «піймалось» на ті відсотки, що пропонували ці фінансові установи.
Сьогодні громадяни України, на жаль, мають дуже слабке уявлення про діяльність фінансових інститутів. Зокрема, що стосується недержавних пенсійних фондів (НПФ). У 2003 році комусь конче необхідно було «приклеїти» до НПФ назву «нові трасти», з якою ми боремося до цього часу. За проведенням соціального дослідження, менше 13% українців знають про те, що в Україні існують недержавні пенсійні фонди. На жаль, така статистика, не зважаючи на те, що досить багато зусиль було прикладено до роз’яснювальної роботи, не може не турбувати. З цих 13% громадян, ще менше розуміють, як працюють НПФ і чим вони займаються.
Декілька слів щодо розвитку недержавного пенсійного забезпечення в Україні. За результатами попереднього кварталу маємо наступні дані. Недержавні пенсійні фонди закумулювали близько 95 млн. грн., начебто сума невелика, але з огляду на термін, протягом якого вони працюють, це значна сума. Кількість учасників НПФ на сьогодні вже перевищила 122 тис. осіб, тобто система недержавного пенсійного забезпечення розвивається. Звичайно, більш потужного розвитку вона отримає після запровадження професійної системи недержавного пенсійного забезпечення і ще більшого поширення набуде, коли почне працювати другий рівень накопичувальної системи.
Питання, що досить актуальне для державних органів, які здійснюють нагляд за фінансовими установами не лише на фінансовому ринку, а й на ринку цінних паперів і на банківському ринку – це взаємодія між органами нагляду. Сьогодні Держфінпослуг намагається побудувати систему обміну інформацією, яка б давала можливість здійснювати комплексний контроль за суб’єктами і відповідно реагувати у випадку порушень або негараздів з їхнього боку. Побудова такої системи коштує досить дорого і, на жаль, бюджетом не передбачено кошти на її створення. Але ми сподіваємось, що в наступному році все ж таки регуляторам виділять кошти на побудову такої системи. Тому що особливо це стосується діяльності недержавних пенсійних фондів, де суб’єкти, які обслуговують НПФ, розподілені між двома комісіями (ДКЦПФР та Держфінпослуг), тому нам конче необхідна інформаційна система, яка дозволить в режимі реального часу обмінюватися інформацією та спільно докладати зусиль для недопущення можливих негараздів у подальшому.
© 2003-2009  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"