інформаційно-аналітичний портал Українського агентства фінансового розвитку
на головну
Законодавчі новації у сфері недержавного пенсійного забезпечення*

Верховна Рада внесла низку поправок до Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення» (НПЗ), прийнявши відповідний законопроект, внесений до парламенту ще в жовтні 2007 року.

Прийнятий документ приводить базовий закон про недержавне пенсійне забезпечення у відповідність до положень Цивільного кодексу (щодо визначення засновників), закону про державну реєстрацію (щодо процедури реєстрації, початку роботи і ліквідації недержавного пенсійного фонду (НПФ), виходу засновника НПФ), закону про фінансові послуги (розмір істотної участі знижено з 20% до 10%).
Також уточнюються положення чинного закону щодо можливості формувати пенсійні накопичення через банківські установи шляхом укладення договорів про відкриття пенсійного депозитного рахунку та участі страхових організацій на етапі пенсійних виплат через укладання договору страхування довічної пенсії з учасником пенсійного фонду.
Передбачається, що положення закону, які стосуються пенсійних депозитних рахунків, набиратимуть чинності після внесення змін до законодавства про банки.
Уточнено й визначення учасника НПФ для врахування випадків, коли особа залишається учасником фонду у випадках: отримання пенсійних виплат (протягом 10 років) через НПФ; коли сплату внесків до відкритого та професійного НПФ припинено, проте кошти продовжують працювати у фонді.
Уточнено також положення стосовно інформування учасника пенсійного фонду протягом одного місяця адміністратором корпоративного НПФ про переведення коштів до іншого фонду у зв’язку із прийняттям його роботодавцем рішення щодо виходу зі складу засновників фонду або розірванням роботодавцем-платником договору про участь у корпоративному НПФ та неподанням таким учасником заяви про переведення накопичень до іншої фінансової установи.
Передбачено, що адміністратор корпоративного НПФ у разі, коли особа, яка звільнилася з роботи у платника корпоративного НПФ, не визначила установи, до якої спрямувати накопичення, перераховуватиме кошти, до НПФ, визначеного Радою корпоративного НПФ, а не на розсуд адміністратора, як практикується сьогодні.
До переліку суб’єктів, які зобов’язані інформувати про свою діяльність громадськість, долучені адміністратори НПФ та компанії з управління активами.
Законом уніфіковано підходи до визначення граничного розміру сукупних витрат НПФ шляхом визначення такого розміру витрат спільним нормативним актом двох регуляторів (Нацкомфінпослуг та НКЦПФР) та визначення граничного розміру оплати послуг адміністратора також як відсоток від активів.
Доповнено також перелік обмежень щодо напрямів інвестування в частині утримання не більше як 10% цінних паперів (корпоративних прав) одного емітента.
Передбачається, що ця норма набере чинності через п‘ять років з дати набрання чинності цим законом.
Внесені уточнення щодо розміщення у зобов‘язаннях однієї юридичної особи не більше як 10% загальної вартості пенсійних активів пенсійного фонду.
Законодавчо закріплено норми щодо можливості встановлювати двома регуляторами (комісіями) особливості розміщення активів на банківських депозитних рахунках, державних цінних паперах та банківських металах – до досягнення пенсійним фондом обсягу активів у розмірі 500 тис. грн. але не більше вісімнадцяти місяців з дати реєстрації пенсійного фонду як фінансової установи.
Уточнюється також, що в НПФ, який буде акумулювати кошти другого рівня, облік пенсійних коштів буде здійснюватись окремо по учасниках обов’язкової накопичувальної системи та по учасниках добровільної системи.
Передбачено й особливі вимоги щодо фізичних осіб, які можуть надавати агентські послуги з НПЗ (не мати судимості за умисні злочини, мають бути ознайомлені із законодавством про НПЗ, включені до реєстру таких осіб).
Адміністратор нестиме відповідальність за дії таких осіб щодо НПЗ.
Законом визначено, що особа, яка здійснює управління активами пенсійного фонду несе відповідальність за завдані збитки та відшкодовує їх за рахунок резервного фонду, а у разі його недостатності коштів – за рахунок іншого свого майна.
Передбачено, що порядок формування резервного фонду осіб, які здійснюють управління пенсійними активами буде визначати Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку за погодженням з Національною комісією, що здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг.

*За матеріалами сайту epravda.com.ua
© 2003-2010  Українське агентство фінансового розвитку Дизайн та розробка порталу
студія web-дизайну "Золота рибка"